Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2014 | Artikelen | Uitgave 1/2014

Kind en adolescent 1/2014

De effectiviteit van De Gezonde School en Genotmiddelen voor het basisonderwijs

Tijdschrift:
Kind en adolescent > Uitgave 1/2014
Auteurs:
Dr. Rebecca N. H. de Leeuw, Dr. Marloes Kleinjan, Drs. Jeroen Lammers, Drs. Suzanne Lokman, Prof. dr. Rutger C. M. E. Engels
Belangrijke opmerkingen
Dr. R. N. H. de Leeuw is universitair docent Communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit Nijmegen. E-mail: r.deleeuw@bsi.ru.nl.
Dr. M. Kleinjan is universitair docent Orthopedagogiek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Drs. J. Lammers is senior wetenschappelijk medewerker bij het Trimbos-instituut, Utrecht.
Drs. S. Lokman is wetenschappelijk medewerker bij het Trimbos-instituut, Utrecht.
Prof. dr. R. C. M. E. Engels is hoogleraar Orthopedagogiek aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Samenvatting

In deze studie wordt verslag gedaan van een gerandomiseerd onderzoek met controlegroep naar De Gezonde School en Genotmiddelen dat bestaat uit: (1) een lesprogramma en (2) een programma met de methode verhalend ontwerpen.
Zeven basisscholen met 251 leerlingen (M = 10.86; SD = .71; 49% jongens) deden mee. Deze scholen werden willekeurig toegewezen aan een van de experimentele condities of de controleconditie. Voor en na het programma vulden de leerlingen een vragenlijst in.
De bevindingen wezen op een toename van kennis over roken van beide interventieprogramma’s, maar op een ongunstig effect op de attitude ten opzichte van roken en de subjectief sociale norm van vrienden met betrekking tot drinken en roken. Beide interventies bleken niet significant van invloed te zijn op de zelfeffectiviteit en de intentie om te gaan drinken en roken. Ook werden er nauwelijks effecten gevonden op de opvoedingsstrategieën van de ouders.
Op grond van de bevindingen is het onduidelijk in hoeverre het programma voor kinderen in de basisschoolleeftijd potentie heeft.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

BSL Academy mbo Verzorging en Verpleegkunde

Kind en Adolescent

In Kind en Adolescent vindt u actuele Nederlandstalige wetenschappelijke publicaties die relevant zijn voor de pedagogische, psychiatrische of psychologische praktijk rondom kinderen en jeugdigen. Ontwikkeling, opvoeding en hulpverlening worden vanuit verschillende invalshoeken belicht. 

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2014

Kind en adolescent 1/2014 Naar de uitgave

Abstract

Summaries