Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. De doelen van instellingen

Auteur : Klaas Schermer

Gepubliceerd in: De organisatie als hulpmiddel

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk verkent wie er invloed hebben op de doelen (de doelbepalers) van organisaties. Het bestuur van een organisatie bepaalt de doelen. Hoofddoel is bijvoorbeeld: bieden van medische zorg. De doelen zijn in de statuten notarieel vastgelegd. Andere doelbepalers zijn: overheden (beleid, financiering), doelgroepen (wensen), bedrijven en zorgverzekeraars (belangen, financiering). De decentralisatie van zorg en welzijn vergroot de invloed van gemeenten. Daarnaast zijn er interne doelbepalers: medewerkers met ideeën over de toestand of toekomst van de organisatie. Voorbeeld: groei, continuïteit. De feitelijke doelen blijken uit de manier van werken, de bereikte doelgroepen en de resultaten. Om aan de buitenwereld duidelijk te maken waar de organisatie voor staat, wordt vaak een ‘missie’ geformuleerd en een ‘corporate identity’ ontwikkeld. Om invloed van anderen op de organisatie te beperken zoeken organisaties naar methoden om hun onafhankelijkheid te waarborgen. Dit hoofdstuk geeft je inzicht in de totstandkoming van de doelen van een organisatie.
Metagegevens
Titel
De doelen van instellingen
Auteur
Klaas Schermer
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1706-6_3