Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-04-2012 | origineel artikel

De crash van Turkish Airlines: een analyse van opvang en letsels

Auteurs: I.L.E. Postma, T.S. Bijlsma, F.W. Bloemers, M.J. Heetveld, J.C. Goslings

Gepubliceerd in: Nederlands Tijdschrift voor Traumachirurgie | Uitgave 2/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Na de crash van Turkish Airlines in 2009 is het grootschalige hulpverleningsproces door meerdere instanties geëvalueerd. Hierbij zijn verschillende problemen in communicatie, werkprocessen en protocollen aan het licht gekomen. Triagekaarten zijn nauwelijks gebruikt en de gewondenspreiding verliep niet volgens plan. Er waren negen doden, allemaal overleden op de ongevallocatie, en 120 gewonden, die zijn behandeld in vijftien verschillende ziekenhuizen. Zesenzestig slachtoffers werden opgenomen in het ziekenhuis en er werden meer dan 80 operaties uitgevoerd. Er wordt nog nader onderzoek gedaan naar de letsels, zoals de vele hoofdletsels en wervelfracturen, om in de toekomst letsel bij slachtoffers van een vliegtuigongeval te voorkomen.
Literatuur
2.
go back to reference Inspectie Openbare Orde en Veiligheid in samenwerking met de Inspectie voor Gezondheidszorg. Poldercrash 25 februari 2009. Den Haag: IOOV, 2009. www.ioov.nl/actueel/publicaties?index_year=2009&index_month=06. Inspectie Openbare Orde en Veiligheid in samenwerking met de Inspectie voor Gezondheidszorg. Poldercrash 25 februari 2009. Den Haag: IOOV, 2009. www.ioov.nl/actueel/publicaties?index_year=2009&index_month=06.
3.
go back to reference Veiligheidsbureau Veiligheidsregio Kennemerland. Crisisbestrijdingsplan Schiphol (CPB-S). Haarlemmermeer: 2007. Veiligheidsbureau Veiligheidsregio Kennemerland. Crisisbestrijdingsplan Schiphol (CPB-S). Haarlemmermeer: 2007.
5.
go back to reference Hodgetts TJ, Porter C. Major incident medical management and support. London: BMJ Books, 2002. Hodgetts TJ, Porter C. Major incident medical management and support. London: BMJ Books, 2002.
6.
go back to reference Postma ILE, Weel H, Heetveld MJ, et al. Triage during a mass casualty incident: the Turkish Airlines crash 2009 in Amsterdam. 2011. submitted. Postma ILE, Weel H, Heetveld MJ, et al. Triage during a mass casualty incident: the Turkish Airlines crash 2009 in Amsterdam. 2011. submitted.
7.
go back to reference Postma ILE, Weel H, Heetveld MJ, et al. Patient distribution in a mass casualty event: the February 25th 2009 Turkish Airlines crash in Amsterdam. 2011. ongepubliceerde data, submitted. Postma ILE, Weel H, Heetveld MJ, et al. Patient distribution in a mass casualty event: the February 25th 2009 Turkish Airlines crash in Amsterdam. 2011. ongepubliceerde data, submitted.
8.
go back to reference GHOR Veiligheidsregio Kennemerland. Gewondenspreidingsplan. Haarlem: 2007. GHOR Veiligheidsregio Kennemerland. Gewondenspreidingsplan. Haarlem: 2007.
9.
go back to reference Winkelhagen J, Bijlsma TS, Bloemers FW, et al. Vliegtuigongeval Schiphol 25-02-2009: letsels en verdeling van gewonden. Ned Tijdschr Geneeskd. 2010;154:A1064. Winkelhagen J, Bijlsma TS, Bloemers FW, et al. Vliegtuigongeval Schiphol 25-02-2009: letsels en verdeling van gewonden. Ned Tijdschr Geneeskd. 2010;154:A1064.
10.
go back to reference Postma IL, Winkelhagen J, Bloemers FW, et al. February 2009 airplane crash at Amsterdam Schiphol Airport: an overview of injuries and patient distribution. Prehosp Disaster Med. 2011;26:299-304.PubMedCrossRef Postma IL, Winkelhagen J, Bloemers FW, et al. February 2009 airplane crash at Amsterdam Schiphol Airport: an overview of injuries and patient distribution. Prehosp Disaster Med. 2011;26:299-304.PubMedCrossRef
11.
go back to reference Postma IL, Winkelhagen J, Bijlsma TS, et al. Delayed diagnosis of injury in survivors of the February 2009 crash of flight TK 1951. Injury. 2011 Oct 16. [Epub ahead of print]. Postma IL, Winkelhagen J, Bijlsma TS, et al. Delayed diagnosis of injury in survivors of the February 2009 crash of flight TK 1951. Injury. 2011 Oct 16. [Epub ahead of print].
12.
go back to reference Carresi AL. The 2004 Madrid train bombings: an analysis of pre-hospital management. Disasters. 2008;32:41-65.PubMedCrossRef Carresi AL. The 2004 Madrid train bombings: an analysis of pre-hospital management. Disasters. 2008;32:41-65.PubMedCrossRef
13.
go back to reference Lockey DJ, Mackenzie R, Redhead J, et al. London bombings July 2005: the immediate pre-hospital medical response. Resuscitation. 2005;66:ix-xii.PubMedCrossRef Lockey DJ, Mackenzie R, Redhead J, et al. London bombings July 2005: the immediate pre-hospital medical response. Resuscitation. 2005;66:ix-xii.PubMedCrossRef
14.
go back to reference Barraco RD, Chiu WC, Bard MR, et al. Practice management guidelines for the appropriate triage of the victim of trauma. Eastern Association for the Surgery of Trauma, 2010. Barraco RD, Chiu WC, Bard MR, et al. Practice management guidelines for the appropriate triage of the victim of trauma. Eastern Association for the Surgery of Trauma, 2010.
15.
go back to reference Sasser SM, Hunt RC, Sullivent EE, et al. Guidelines for field triage of injured patients. Recommendations of the National Expert Panel on Field Triage. MMWR Recomm Rep. 2009;58(RR-1):1-35.PubMed Sasser SM, Hunt RC, Sullivent EE, et al. Guidelines for field triage of injured patients. Recommendations of the National Expert Panel on Field Triage. MMWR Recomm Rep. 2009;58(RR-1):1-35.PubMed
16.
go back to reference American College of Surgeons. Advances Trauma Life Support, Student Course Manual. 2004. American College of Surgeons. Advances Trauma Life Support, Student Course Manual. 2004.
Metagegevens
Titel
De crash van Turkish Airlines: een analyse van opvang en letsels
Auteurs
I.L.E. Postma
T.S. Bijlsma
F.W. Bloemers
M.J. Heetveld
J.C. Goslings
Publicatiedatum
01-04-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Nederlands Tijdschrift voor Traumachirurgie / Uitgave 2/2012
Print ISSN: 2214-8736
Elektronisch ISSN: 2214-8744
DOI
https://doi.org/10.1007/s12506-012-0011-5