Samenvatting
De (psychogeriatrische) cliënt centraal: effectief communiceren en vraaggericht werken zijn competenties die je hierbij nodig hebt. Dit hoofdstuk beschrijft een aantal algemene aspecten van de communicatie zoals je lichaamstaal, grondhouding, overdracht en tegenoverdracht. Deze zijn immers van invloed op de kwaliteit van de communicatie. Na de belangrijke principes voor effectieve communicatie volgt een beschrijving van een aantal specifieke communicatieve vaardigheden. De paragraaf over interculturele gespreksvoering geeft een inkijkje in de aspecten van gespreksvoering met mensen uit een andere cultuur, gevolgd door diverse praktische gespreksmodellen die je direct kunt gebruiken in je werk. Ook crisisinterventie komt aan bod.
De paragrafen daarna gaan over vraaggericht werken en dan met name de voorwaarden, de instrumenten die je hierbij kunnen ondersteunen en de mogelijke knelpunten die je tegenkomt.
Er is specifieke aandacht voor de communicatie met cliënten met cognitieve beperkingen. Daarnaast krijg je adviezen om de communicatie te verbeteren, als deze stroef loopt. Je kunt de vaardigheden gebruiken in contact met de cliënt, zijn naasten en je collega’s in het multidisciplinaire team. Het belang van uitstekende communicatievaardigheden wordt nog eens onderstreept door je voorbeeldfunctie op het gebied van communicatie voor de collega’s, mantelzorgers en vrijwilligers.