Skip to main content
Top

2025 | OriginalPaper | Hoofdstuk

19. DDD curatief groep: protocollair

Auteurs : Susan M. Bögels, Anke M. Klein, Ellin Simon, Bonny F.J.A. van Steensel

Gepubliceerd in: Preventie en behandeling van angststoornissen bij kinderen en jongeren

Uitgeverij: BSL Media & Learning

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Dit hoofdstuk behandelt de groepsvariant van de protocollaire Denken + Doen = Durven voor kinderen van 8 tot en met 18 jaar met één of meerdere angststoornissen. De interventie omvat in totaal acht bijeenkomsten van ieder 90 minuten voor de kindergroep, en twee bijeenkomsten van ieder 90 minuten voor de oudergroep, en wordt gegeven in groepen van 6–8 kinderen of 8–10 jongeren. We gaan in op de inclusiecriteria, de voor- en nadelen van de groepsvariant, en het wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van groeps-DDD. We beschrijven de agenda per sessie van het programma, een opsomming van verschillende oefeningen die inhoudelijk behandeld zijn in deel II, maar nu met volgorde, tijden en benodigdheden. Ingrediënten van de interventie zijn: psycho-educatie, het uitdagen van gedachten, helpend gedrag, taakconcentratie, het uitvoeren van exposure oefeningen en experimenten, en terugval.
Bijlagen
Deze inhoud is alleen zichtbaar als je bent ingelogd en de juiste rechten hebt.
Metagegevens
Titel
DDD curatief groep: protocollair
Auteurs
Susan M. Bögels
Anke M. Klein
Ellin Simon
Bonny F.J.A. van Steensel
Copyright
2025
Uitgeverij
BSL Media & Learning
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3063-8_19