Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2013

01-09-2013

Dapper worden in het luiderslot

Cognitieve gedragstherapie voor jonge kinderen met selectief mutisme

Auteurs: Dr. M.V. de Jonge, Drs. J.D. de Pagter, Drs. H.M.W. van Braam van Vloten-Hairwassers

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

samenvatting

‘Spreekt voor zich’ is een programma dat is ontwikkeld voor de behandeling van kinderen met selectief mutisme. Het is een ‘blended’ interventie, die bestaat uit een combinatie van online elementen, een beveiligd webportaal, een computerspel met een therapeutisch doel en persoonlijk contact met een therapeut. Tijdens de interventie wordt het spreken op school uitgedaagd, maar ook de onderliggende angststoornis behandeld, omdat follow-upstudies laten zien dat veel kinderen met selectief mutisme op latere leeftijd nog altijd kampen met angstklachten. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld wordt in dit artikel het programma ‘Spreekt voor zich’ toegelicht.
Voetnoten
1
‘Spreekt voor zich’ is ontwikkeld door Maretha de Jonge en gerealiseerd door de Stichting Behandeling selectief mutisme. Jessica de Pagter en Hilde van Braam van Vloten-Hairwassers maken deel uit van het bestuur van de Stichting Behandeling selectief mutisme. Het bestuur bestaat verder uit ouders van kinderen met selectief mutisme en onafhankelijke bestuursleden. De kosten voor onderhoud, IT-service, webhosting en administratie worden deels gedragen door de gebruikers (60 euro eigen bijdrage per kind) en voor het overige deel bij elkaar gebracht door donateurs en vrienden van de stichting behandeling selectief mutisme. De stichting heeft geen winstoogmerk. De initiatiefnemer en bestuursleden worden niet betaald voor hun werk. Zie voor meer informatie www.spreektvoorzich.nl.
 
Literatuur
go back to reference Bergman, R.L., Keller, M.L., Piacentini, J., Bergman, A.J. (2008). The development and psychometric properties of the Selective Mutism Questionnaire. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 37(2), 456–464.PubMedCrossRef Bergman, R.L., Keller, M.L., Piacentini, J., Bergman, A.J. (2008). The development and psychometric properties of the Selective Mutism Questionnaire. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 37(2), 456–464.PubMedCrossRef
go back to reference Black, B., & Uhde, T.W. (1995). Psychiatric characteristics of children with selective mutism: A pilot study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 34, 847–856.CrossRef Black, B., & Uhde, T.W. (1995). Psychiatric characteristics of children with selective mutism: A pilot study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 34, 847–856.CrossRef
go back to reference Bufferd, S.J., Dougherty, L.R., Carlson, G.A., Rose, S., Klein, D.N. (2012). Psychiatric disorders in preschoolers: continuity from ages 3 to 6. American Journal of Psychiatry, 169, 1157–1164.PubMedCrossRef Bufferd, S.J., Dougherty, L.R., Carlson, G.A., Rose, S., Klein, D.N. (2012). Psychiatric disorders in preschoolers: continuity from ages 3 to 6. American Journal of Psychiatry, 169, 1157–1164.PubMedCrossRef
go back to reference Bul, K.C.M. (2013). Review: E-health in de kinder- en jeugdpsychiatrie: stand van zaken. In J. Ruwaard, H. Linse, & H. Hagenbeuk, E-health in de Jeugd-ggz. Baat het of Schaadt het? Amsterdam: Landelijk Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie. https://itunes.apple.com/nl/book/e-health-in-de-jeugd-ggz/id621447446?l = nl & ls = 1 Bul, K.C.M. (2013). Review: E-health in de kinder- en jeugdpsychiatrie: stand van zaken. In J. Ruwaard, H. Linse, & H. Hagenbeuk, E-health in de Jeugd-ggz. Baat het of Schaadt het? Amsterdam: Landelijk Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie. https://​itunes.​apple.​com/​nl/​book/​e-health-in-de-jeugd-ggz/​id621447446?​l = nl & ls = 1
go back to reference Carlson, J.S., Mitchell, A.D., & Segool, N. (2008). The current state of empirical support for the pharmacological treatment of selective mutism. School Psychology Quarterly, 23(3), 354–372.CrossRef Carlson, J.S., Mitchell, A.D., & Segool, N. (2008). The current state of empirical support for the pharmacological treatment of selective mutism. School Psychology Quarterly, 23(3), 354–372.CrossRef
go back to reference Cohan, S.L., Price, J.M., & Stein, M.B. (2006). Suffering in silence: Why a developmental psychopathology perspective on selective mutism is needed. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 27, 341–355.CrossRef Cohan, S.L., Price, J.M., & Stein, M.B. (2006). Suffering in silence: Why a developmental psychopathology perspective on selective mutism is needed. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 27, 341–355.CrossRef
go back to reference Fleming, T., Dixon, R., Frampton, C., Merry, S. (2011). A pragmatic randomized controlled trial of computerized CBT (SPARX) for symptoms of depression among adolescents excluded from mainstream education. Behavioural Cognitive Psychotherapy, 40, 529–541.PubMedCrossRef Fleming, T., Dixon, R., Frampton, C., Merry, S. (2011). A pragmatic randomized controlled trial of computerized CBT (SPARX) for symptoms of depression among adolescents excluded from mainstream education. Behavioural Cognitive Psychotherapy, 40, 529–541.PubMedCrossRef
go back to reference Goedhart, A., Treffers, F., & Widenfelt, B. (2003). Vragen naar psychische problemen bij kinderen en adolescenten: de Strengths and Difficulties Questionnaire. Maandblad Geestelijke Volksgezondheid, 58, 1018–1035. Goedhart, A., Treffers, F., & Widenfelt, B. (2003). Vragen naar psychische problemen bij kinderen en adolescenten: de Strengths and Difficulties Questionnaire. Maandblad Geestelijke Volksgezondheid, 58, 1018–1035.
go back to reference Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: a research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38, 581–586.PubMedCrossRef Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: a research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38, 581–586.PubMedCrossRef
go back to reference Güldner, M. (2012). Selectief mutisme bij kinderen: als een kind soms niet praat. Leuven: Lannoo Campus. Güldner, M. (2012). Selectief mutisme bij kinderen: als een kind soms niet praat. Leuven: Lannoo Campus.
go back to reference Johnson, M., & Wintgens, A. (2001). The selective mutism resource manual. Milton Keynes, UK: Speechmark Publishing Ltd. Johnson, M., & Wintgens, A. (2001). The selective mutism resource manual. Milton Keynes, UK: Speechmark Publishing Ltd.
go back to reference Koop, F.J., Veerhoek, E.S., Jonge, M.V. de. Can we predict clinical outcome of children with selective mutism? A follow-up study. Submitted 2013. Koop, F.J., Veerhoek, E.S., Jonge, M.V. de. Can we predict clinical outcome of children with selective mutism? A follow-up study. Submitted 2013.
go back to reference Kristensen, H. (2000). Selective mutism and comorbidity with developmental disorder/delay, anxiety disorder, and elimination disorder. Journal of the American Academy of Child Adolescent Psychiatry, 39, 249-56. McHolm, A.E., Cunningham, C.E., & Vanier, M.K. (2005). Helping your child with selective mutism: Practical steps to overcome a fear of speaking. Oakland, CA: New Harbinger Publications Inc. Kristensen, H. (2000). Selective mutism and comorbidity with developmental disorder/delay, anxiety disorder, and elimination disorder. Journal of the American Academy of Child Adolescent Psychiatry, 39, 249-56. McHolm, A.E., Cunningham, C.E., & Vanier, M.K. (2005). Helping your child with selective mutism: Practical steps to overcome a fear of speaking. Oakland, CA: New Harbinger Publications Inc.
go back to reference Oord, S. van der, Ponsioen, A.J.G.B., Geurts, H.M., Brink Ten, E.L., & Prins, P.J.M. (2012). EF game training in children with ADHD: A pilot study of the efficacy of a computerized EF remediation training with game elements for children with ADHD in an outpatient setting. Journal of Attention Disorders, Aug 9. Epub ahead of print. Oord, S. van der, Ponsioen, A.J.G.B., Geurts, H.M., Brink Ten, E.L., & Prins, P.J.M. (2012). EF game training in children with ADHD: A pilot study of the efficacy of a computerized EF remediation training with game elements for children with ADHD in an outpatient setting. Journal of Attention Disorders, Aug 9. Epub ahead of print.
go back to reference Prins, P.J.M., & Bosch, J.D. (Red.). (1998). Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen. Houten/ Diegem: Bohn Stafleu van Loghum. Prins, P.J.M., & Bosch, J.D. (Red.). (1998). Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen. Houten/ Diegem: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Remschmidt, H., Poller, M., Herpertz-Dahlmann, B., Hennighausen, K., & Gutenbrunner, C. (2001). A follow-up study of 45 patients with elective mutism. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 251, 284–296.PubMedCrossRef Remschmidt, H., Poller, M., Herpertz-Dahlmann, B., Hennighausen, K., & Gutenbrunner, C. (2001). A follow-up study of 45 patients with elective mutism. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 251, 284–296.PubMedCrossRef
go back to reference Schoemaker, C., Ruiter, C. de, Berg, M. van den, Cuijpers, P., Graaf, R. de, Have, M. ten, e.a. (2003). Nationale monitor geestelijke gezondheid: jaarboek 2003. ADHD, anorexia nervosa en andere psychische stoornissen. Utrecht: Trimbos-instituut. Schoemaker, C., Ruiter, C. de, Berg, M. van den, Cuijpers, P., Graaf, R. de, Have, M. ten, e.a. (2003). Nationale monitor geestelijke gezondheid: jaarboek 2003. ADHD, anorexia nervosa en andere psychische stoornissen. Utrecht: Trimbos-instituut.
go back to reference Shear, K., Jin, R., Ruscio, A.M., Walters, E.E., Kessler, R.C. (2006). Prevalence and correlates of estimated DSM-IV child and adult separation anxiety disorder in the National Comorbidity Survey Replication. American Journal of Psychiatry, 163, 1074–1083.PubMedCrossRef Shear, K., Jin, R., Ruscio, A.M., Walters, E.E., Kessler, R.C. (2006). Prevalence and correlates of estimated DSM-IV child and adult separation anxiety disorder in the National Comorbidity Survey Replication. American Journal of Psychiatry, 163, 1074–1083.PubMedCrossRef
go back to reference Steinhausen, H., & Juzi, C. (1996). Elective mutism: An analysis of 100 cases. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 35, 606–614.CrossRef Steinhausen, H., & Juzi, C. (1996). Elective mutism: An analysis of 100 cases. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 35, 606–614.CrossRef
go back to reference Steinhausen, H., Wachter, M., Laimböck, K., & Winkler Metzke, C. (2006). A long-term outcome study of selective mutism in childhood. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47, 751–756.PubMedCrossRef Steinhausen, H., Wachter, M., Laimböck, K., & Winkler Metzke, C. (2006). A long-term outcome study of selective mutism in childhood. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 47, 751–756.PubMedCrossRef
go back to reference Viana, A.G., Beidel, D.C., & Rabian, B. (2009). Selective mutism: A review and integration of the last 15 years. Clinical Psychology Review, 29, 57–67.PubMedCrossRef Viana, A.G., Beidel, D.C., & Rabian, B. (2009). Selective mutism: A review and integration of the last 15 years. Clinical Psychology Review, 29, 57–67.PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
Dapper worden in het luiderslot
Cognitieve gedragstherapie voor jonge kinderen met selectief mutisme
Auteurs
Dr. M.V. de Jonge
Drs. J.D. de Pagter
Drs. H.M.W. van Braam van Vloten-Hairwassers
Publicatiedatum
01-09-2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2013
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-013-0038-9

Andere artikelen Uitgave 3/2013

Kind & Adolescent Praktijk 3/2013 Naar de uitgave