Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-01-2008 | Empirical Research | Uitgave 1/2008

Journal of Youth and Adolescence 1/2008

Cross-ethnic Invariance of Self-esteem and Depression Measures for Chinese, Filipino, and European American Adolescents

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 1/2008
Auteurs:
Stephen T. Russell, Lisa J. Crockett, Yuh-Ling Shen, Sun-A Lee
Belangrijke opmerkingen
An earlier version of this paper was presented at the Society for Research in Child Development Biennial Meeting, April, 2005, Atlanta, Georgia, USA.

Abstract

Self-esteem and depression are fundamental psychological adjustment constructs in the study of adolescent well-being. Most measures of these constructs have been developed and validated using European American samples, and while the correlates and predictors of psychological adjustment have been examined in multiple cultural settings, no existing research explicitly compares the equivalence of measures of self-esteem or depression for contemporary Chinese, Filipino and European American adolescents. Using data from the National Longitudinal Study of Adolescent Health (the Add Health study), this study examines the factorial invariance of self-esteem and depression measures for European American adolescents and the two largest Asian American ethnic groups in the U.S.: Chinese and Filipino Americans. Results indicate strong evidence for invariance of the measure of self-esteem; however, the often-used measure of depression (CES-D) does not satisfy basic tests of measurement invariance for Asian Americans in this sample.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2008

Journal of Youth and Adolescence 1/2008 Naar de uitgave