Skip to main content
Top

2013 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. CRM op het niveau van het team

Auteur : Jan Maarten Schraagen

Gepubliceerd in: Medisch teamwork

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

CRM is binnen de luchtvaart ontwikkeld om teamwork in de cockpit te optimaliseren. Het team als eenheid voor analyse en verbetering is heel belangrijk gebleken. In dit hoofdstuk zal een theoretische basis worden gelegd om fenomenen op teamniveau te kunnen begrijpen, praktijkproblemen te herkennen en mogelijke oplossingen voor die problemen aan te dragen. Veel van het onderzoek dat op het gebied van teamwork is gedaan, is afkomstig uit de luchtvaart en de militaire wereld.
Literatuur
go back to reference Carayon P, editor. Handbook of human factors and ergonomics in health care and patient safety. 2nd ed. Boca Raton: CRC Press, 2012. Carayon P, editor. Handbook of human factors and ergonomics in health care and patient safety. 2nd ed. Boca Raton: CRC Press, 2012.
go back to reference Flin R, O’Connor P, Crighton M. Safety at the sharp end: A guide to non-technical skills. Aldershot: Ashgate, 2008. Flin R, O’Connor P, Crighton M. Safety at the sharp end: A guide to non-technical skills. Aldershot: Ashgate, 2008.
go back to reference Manser T. Teamwork and patient safety in dynamic domains of healthcare: a review of the literature. Acta Anaesthesiol Scand. 2009; 53:143–51.CrossRef Manser T. Teamwork and patient safety in dynamic domains of healthcare: a review of the literature. Acta Anaesthesiol Scand. 2009; 53:143–51.CrossRef
go back to reference Rafferty LA, Stanton NA, Walker GH. The famous five factors in teamwork: a case study of fratricide. Ergonomics. 2010; 53(10):1187–204.CrossRef Rafferty LA, Stanton NA, Walker GH. The famous five factors in teamwork: a case study of fratricide. Ergonomics. 2010; 53(10):1187–204.CrossRef
Metagegevens
Titel
CRM op het niveau van het team
Auteur
Jan Maarten Schraagen
Copyright
2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9898-0_4