Skip to main content
Top

2013 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. CRM op het niveau van de organisatie

Auteur : Cathy van Dyck

Gepubliceerd in: Medisch teamwork

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

Al geruime tijd houden wetenschappers zich bezig met kwaliteit en veiligheid. Zo wordt onderzocht hoe het kan dat sommige organisaties nooit te maken krijgen met fatale ongelukken en andere wel. Waarom het sommige organisaties lukt iets te leren van hun fouten en andere niet. Daarbij gaat speciale aandacht uit naar oorzaken van (bijna-)incidenten en ongevallen die met de organisatie als geheel te maken hebben en effect hebben op het functioneren van het team en het individu.
Literatuur
go back to reference Carayon P, Schoofs Hundt A, et al. Work system design for patient safety: the SEIPS model. Qual Saf Health Care. 2006;15(Suppl I):i50-i8. doi: 10.1136/qshc.2005.015842.CrossRef Carayon P, Schoofs Hundt A, et al. Work system design for patient safety: the SEIPS model. Qual Saf Health Care. 2006;15(Suppl I):i50-i8. doi: 10.1136/qshc.2005.015842.CrossRef
go back to reference Hofmann DA, Frese, M. Errors in organizations. New York: Taylor & Francis, 2011. Hofmann DA, Frese, M. Errors in organizations. New York: Taylor & Francis, 2011.
go back to reference Schein EH. Organizational culture and leadership. 4th ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2010. Schein EH. Organizational culture and leadership. 4th ed. San Francisco: Jossey-Bass, 2010.
go back to reference Sitkin SB. Learning through failure: The strategy of small losses. Research in Organizational Behavior. 1992; 14:231–66. Sitkin SB. Learning through failure: The strategy of small losses. Research in Organizational Behavior. 1992; 14:231–66.
go back to reference Dyck C van. The tragic Everest expeditions: A tale of error culture. Neth J Psychol. 2009; 65:22–34. Dyck C van. The tragic Everest expeditions: A tale of error culture. Neth J Psychol. 2009; 65:22–34.
go back to reference Weick KE, Sutcliffe KM. Managing the unexpected. Resilient performance in an age of uncertainty. San Francisco: Jossey-Bass, 2007. Weick KE, Sutcliffe KM. Managing the unexpected. Resilient performance in an age of uncertainty. San Francisco: Jossey-Bass, 2007.
Metagegevens
Titel
CRM op het niveau van de organisatie CRM organisatieniveau
Auteur
Cathy van Dyck
Copyright
2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9898-0_3