Skip to main content
Top

2013 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. CRM op het niveau van het individu

Auteur : Drs. Patricia Antersijn-de Keulenaar

Gepubliceerd in: Medisch teamwork

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Inleiding

In de voorgaande hoofdstukken is een kader geschetst over de invloed van ‘de mens’ op patiëntveiligheid. Als mens zijn we een moeilijk controleerbare schakel in het geheel: ‘zwak’ vanwege de fouten die we allemaal dagelijks maken en door factoren die onze prestatie ongewild beïnvloeden, ‘sterk’ vanwege de enorme creativiteit en flexibiliteit om in niet-voorziene situaties adequaat te handelen. Gezien de complexiteit van de zorg zijn dat er nogal wat. De balans vinden tussen discipline, protocollen, regels, werkafspraken, vrijheid van handelen, efficiëntie, omgaan met werkdruk en veiligheid is op z’n zachtst gezegd een uitdaging. In de voorgaande hoofdstukken heb je kunnen lezen hoe CRM hierin een cruciale factor kan zijn. Dit hoofdstuk zoomt in op het individu: wat kan ik er concreet mee in mijn dagelijkse werk als volleerd professional en als docent of leerling in de opleiding? In dit hoofdstuk worden drie facetten van het individu die aan de basis staan van effectieve CRM geïntroduceerd: communicatie, omgaan met stress en persoonlijkheid.
Literatuur
go back to reference Pauley JA, Pauley JF. Establishing a culture of patient safety; improving communication, building relationships, and using quality tools. Wisconsin USA: ASQ Quality Press Milwaukee, 2012. Pauley JA, Pauley JF. Establishing a culture of patient safety; improving communication, building relationships, and using quality tools. Wisconsin USA: ASQ Quality Press Milwaukee, 2012.
go back to reference Kahler T, Ph.D. The Process Therapy Model; the six personality types with adaptations. Hot Springs, USA: Taibi Kahler Associates Inc, 2008. Kahler T, Ph.D. The Process Therapy Model; the six personality types with adaptations. Hot Springs, USA: Taibi Kahler Associates Inc, 2008.
Metagegevens
Titel
CRM CRM individueel niveau op het niveau van het individu
Auteur
Drs. Patricia Antersijn-de Keulenaar
Copyright
2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9898-0_5