Inleiding
In de voorgaande hoofdstukken is een kader geschetst over de invloed van ‘de mens’ op patiëntveiligheid. Als mens zijn we een moeilijk controleerbare schakel in het geheel: ‘zwak’ vanwege de fouten die we allemaal dagelijks maken en door factoren die onze prestatie ongewild beïnvloeden, ‘sterk’ vanwege de enorme creativiteit en flexibiliteit om in niet-voorziene situaties adequaat te handelen. Gezien de complexiteit van de zorg zijn dat er nogal wat. De balans vinden tussen discipline, protocollen, regels, werkafspraken, vrijheid van handelen, efficiëntie, omgaan met werkdruk en veiligheid is op z’n zachtst gezegd een uitdaging. In de voorgaande hoofdstukken heb je kunnen lezen hoe CRM hierin een cruciale factor kan zijn. Dit hoofdstuk zoomt in op het individu: wat kan ik er concreet mee in mijn dagelijkse werk als volleerd professional en als docent of leerling in de opleiding? In dit hoofdstuk worden drie facetten van het individu die aan de basis staan van effectieve CRM geïntroduceerd: communicatie, omgaan met stress en persoonlijkheid.