Skip to main content
Top

2011 | OriginalPaper | Hoofdstuk

Corporate curriculum in ontwikkeling

Auteur : Jaap van Lakerveld

Gepubliceerd in: Handboek human resource development

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

In de afgelopen decennia heeft er een ontwikkeling plaatsgevonden in de opvattingen over leren. Deze bijdrage begint met een schets daarvan. Tegelijkertijd en in samenhang daarmee zien we ook een ontwikkeling in het denken over leren in werkcontexten en werkprocessen en in de toepassingen van die gedachten in uiteenlopende praktijken in organisaties. De geschetste ontwikkelingen vertonen een relatie met trends in opvattingen over de rol van kennis in de samenleving en in organisaties. ‘Kennisproductiviteit’ is een begrip dat in die context tot stand is gekomen en zich ontwikkeld heeft (Kessels, 1996, 2001). Datzelfde geldt voor het begrip ‘corporate curriculum’ dat opgevat kan worden als een stelsel van elementen die tezamen de kwaliteiten omvatten die van een werkomgeving een leeromgeving maken. Na een beknopte typering van de genoemde ontwikkelingen in het denken over leren in het algemeen en leren ten behoeve van de professionele ontwikkeling van beroepsbeoefenaren in het bijzonder, mondt het hoofdstuk uit in enkele beschouwingen over de implicaties van die ontwikkelingen voor de verdere uitwerking en versterking van het begrippenapparaat rond het corporate curriculum.

Metagegevens
Titel
Corporate curriculum in ontwikkeling
Auteur
Jaap van Lakerveld
Copyright
2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8565-2_20