Skip to main content
Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Contusio cerebri

Auteurs : Kurt Beeckmans, Karla Michiels

Gepubliceerd in: Neuropsychologische casuïstiek

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Neuropsychologische problemen komen zeer frequent voor bij patiënten met een contusio cerebri. Meestal is er sprake van een combinatie van meerdere cognitieve stoornissen, emotionele en/of gedragsveranderingen en een gestoord ziekte-inzicht (anosognosie). Daarom is het belangrijk om voor deze patiënten een testbatterij samen te stellen die de voornaamste cognitieve deelgebieden op een adequate en analytische wijze onderzoekt. Naast deze testbatterij moeten ook andere diagnostische methoden, zoals het afnemen van vragenlijsten (voor de evaluatie van het emotioneel en gedragsmatig functioneren en de mate van ziekte-inzicht), gerichte gedragsobservatie en een grondige (hetero)anamnese, worden aangewend om tot relevante uitspraken over het neuropsychologisch functioneren van de patiënt te kunnen komen. Op basis van dergelijk uitvoerig neuropsychologisch onderzoek kan vervolgens een specifiek neuropsychologisch revalidatieprogramma worden opgesteld. Deze diagnostische aanpak wordt in dit hoofdstuk geïllustreerd aan de hand van een casus.
Literatuur
go back to reference Beeckmans, K., & Michiels, K. (2000). Theoretische beschouwingen over persoonlijkheidsveranderingen na een frontaal hersenletsel. Tijdschrift voor Klinische Psychologie, 30, 114–127. Beeckmans, K., & Michiels, K. (2000). Theoretische beschouwingen over persoonlijkheidsveranderingen na een frontaal hersenletsel. Tijdschrift voor Klinische Psychologie, 30, 114–127.
go back to reference Beeckmans, K., & Michiels, K. (2005). Leven met een hoofdprobleem. Neuropsychologische gevolgen van een niet-aangeboren hersenletsel. Antwerpen: Garant. Beeckmans, K., & Michiels, K. (2005). Leven met een hoofdprobleem. Neuropsychologische gevolgen van een niet-aangeboren hersenletsel. Antwerpen: Garant.
go back to reference Beeckmans, K., & Michiels, K. (2007). Gestoord ziekte-inzicht betreffende het neuropsychologisch functioneren na een niet-aangeboren hersenletsel. Tijdschrift voor Geneeskunde, 63, 127–133.CrossRef Beeckmans, K., & Michiels, K. (2007). Gestoord ziekte-inzicht betreffende het neuropsychologisch functioneren na een niet-aangeboren hersenletsel. Tijdschrift voor Geneeskunde, 63, 127–133.CrossRef
go back to reference Benton, A., Hamsher, K., Varney, N., & Spreen, O. (1983). Contributions to neuropsychological assessment: A clinical manual. New York: Oxford University Press. Benton, A., Hamsher, K., Varney, N., & Spreen, O. (1983). Contributions to neuropsychological assessment: A clinical manual. New York: Oxford University Press.
go back to reference Boelen, D., Fasotti, L., & Spikman, J. (2012). Aandacht en executieve functies. In R. Kessels, P. Eling, R. Ponds, J. Spikman, & M. van Zandvoort (red.), Klinische neuropsychologie. Amsterdam: Boom. Boelen, D., Fasotti, L., & Spikman, J. (2012). Aandacht en executieve functies. In R. Kessels, P. Eling, R. Ponds, J. Spikman, & M. van Zandvoort (red.), Klinische neuropsychologie. Amsterdam: Boom.
go back to reference Bouma, A., Mulder, J., Lindeboom, J., & Schmand, B. (red.). (2012). Handboek neuropsychologische diagnostiek. Amsterdam: Pearson Assessment and Information. Bouma, A., Mulder, J., Lindeboom, J., & Schmand, B. (red.). (2012). Handboek neuropsychologische diagnostiek. Amsterdam: Pearson Assessment and Information.
go back to reference Bowen, C., Yeates, G., & Palmer, S. (2010). A relational approach to rehabilitation: Thinking about relationships after brain injury. London: Karnac Books. Bowen, C., Yeates, G., & Palmer, S. (2010). A relational approach to rehabilitation: Thinking about relationships after brain injury. London: Karnac Books.
go back to reference Brickenkamp, R., & Oosterveld, P. (2011). D-2: aandachts- en concentratietest voor kinderen en volwassenen. Amsterdam: Hogrefe. Brickenkamp, R., & Oosterveld, P. (2011). D-2: aandachts- en concentratietest voor kinderen en volwassenen. Amsterdam: Hogrefe.
go back to reference Brusselmans, W., Lannoo, E., Eynde, L. Van, & Van Laere, M. (2000). Behoefte-inventarisatie van personen met een niet-aangeboren hersenletsel. Brussel: Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van Personen met een Handicap. Brusselmans, W., Lannoo, E., Eynde, L. Van, & Van Laere, M. (2000). Behoefte-inventarisatie van personen met een niet-aangeboren hersenletsel. Brussel: Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van Personen met een Handicap.
go back to reference Culbertson, W., & Zillmer, E. (2001). Tower of London – Drexel University. North Tonawanda: Multi-Health Systems Inc. Culbertson, W., & Zillmer, E. (2001). Tower of London – Drexel University. North Tonawanda: Multi-Health Systems Inc.
go back to reference Cummings, J., & Trimble, M. (1995). Frontal lobe syndromes. In J. Cummings (Ed.). Concise guide to neuropsychiatry and behavioral neurology. Washington, DC: American Psychiatric Association. Cummings, J., & Trimble, M. (1995). Frontal lobe syndromes. In J. Cummings (Ed.). Concise guide to neuropsychiatry and behavioral neurology. Washington, DC: American Psychiatric Association.
go back to reference Entwistle, H., & Newby, G. (2013). The very basic basics: Definitions, prevalence and consequences. In G. Newby, R. Coetzer, S. Weatherhead, & A. Daisley (red.), Practical neuropsychological rehabilitation in acquired brain injury. A guide for working clinicians. London: Karnac Books. Entwistle, H., & Newby, G. (2013). The very basic basics: Definitions, prevalence and consequences. In G. Newby, R. Coetzer, S. Weatherhead, & A. Daisley (red.), Practical neuropsychological rehabilitation in acquired brain injury. A guide for working clinicians. London: Karnac Books.
go back to reference Heaton, R. (1981). Wisconsin card sorting test. Lutz: Psychological Assessment Resources. Heaton, R. (1981). Wisconsin card sorting test. Lutz: Psychological Assessment Resources.
go back to reference Kaplan, E., Goodglass, H., & Weintraub, S. (2001). Boston naming test. Philadelphia: Lippincott, Williams & Wilkins. Kaplan, E., Goodglass, H., & Weintraub, S. (2001). Boston naming test. Philadelphia: Lippincott, Williams & Wilkins.
go back to reference Kessels, R., Eling, P., Ponds, R., Spikman, J., & Zandvoort, M. van (red.). (2012). Klinische neuropsychologie. Amsterdam: Boom. Kessels, R., Eling, P., Ponds, R., Spikman, J., & Zandvoort, M. van (red.). (2012). Klinische neuropsychologie. Amsterdam: Boom.
go back to reference Koning, I. de, & Zandvoort, M. van (2011). Neurologie. In M. Hendriks, R. Kessels, M. Gorissen, & B. Schmand (red.), Neuropsychologische diagnostiek. Amsterdam: Boom. Koning, I. de, & Zandvoort, M. van (2011). Neurologie. In M. Hendriks, R. Kessels, M. Gorissen, & B. Schmand (red.), Neuropsychologische diagnostiek. Amsterdam: Boom.
go back to reference Lezak, M., Howieson, D., Tranel, D., & Bigler, E. (2012). Neuropsychological assessment (5th Revised Edition). New York: Oxford University Press. Lezak, M., Howieson, D., Tranel, D., & Bigler, E. (2012). Neuropsychological assessment (5th Revised Edition). New York: Oxford University Press.
go back to reference Luteijn, F., & Barelds, D. (2004). Groninger Intelligentie Test (GIT-2). Amsterdam: Pearson Assessment and Information. Luteijn, F., & Barelds, D. (2004). Groninger Intelligentie Test (GIT-2). Amsterdam: Pearson Assessment and Information.
go back to reference Miatton, M., Wolters, M., Lannoo, E., & Vingerhoets, G. (2004). Updated and extended Flemish normative data of commonly used neuropsychological tests. Psychologica Belgica, 44, 189–216.CrossRef Miatton, M., Wolters, M., Lannoo, E., & Vingerhoets, G. (2004). Updated and extended Flemish normative data of commonly used neuropsychological tests. Psychologica Belgica, 44, 189–216.CrossRef
go back to reference Naalt, J. van der, Zomeren, A. van, Sluiter, W., & Minderhoud, J. (2000). The behavioural disturbances related to imaging studies and outcome in mild-to-moderate head injury. Brain Injury, 14, 781–788.CrossRefPubMed Naalt, J. van der, Zomeren, A. van, Sluiter, W., & Minderhoud, J. (2000). The behavioural disturbances related to imaging studies and outcome in mild-to-moderate head injury. Brain Injury, 14, 781–788.CrossRefPubMed
go back to reference Nas, J. (1961). Enkele aspecten van de Bourdon-Wiersma. Nederlands Tijdschrift voor Psychologie, 16, 360–380. Nas, J. (1961). Enkele aspecten van de Bourdon-Wiersma. Nederlands Tijdschrift voor Psychologie, 16, 360–380.
go back to reference Prigatano, G. P. (1999). Principlles of Neuropsychological Rehabilitation. New York: Oxford University Press. Prigatano, G. P. (1999). Principlles of Neuropsychological Rehabilitation. New York: Oxford University Press.
go back to reference Prigatano, G. (red.). (2010). The study of anosognosia. New York: Oxford University Press. Prigatano, G. (red.). (2010). The study of anosognosia. New York: Oxford University Press.
go back to reference Reitan, R. (1958). Validity of the trail making test as an indicator of organic brain damage. Perceptual and Motor Skills, 8, 271–276.CrossRef Reitan, R. (1958). Validity of the trail making test as an indicator of organic brain damage. Perceptual and Motor Skills, 8, 271–276.CrossRef
go back to reference Rey, A. (1941). L’examen psychologique dans le cas d’encephalopathie traumatique. Archives de Psychologie, 28, 286–340. Rey, A. (1941). L’examen psychologique dans le cas d’encephalopathie traumatique. Archives de Psychologie, 28, 286–340.
go back to reference Rey, A. (1964). L’examen clinique en psychologie. Paris: Presses Universitaires de France. Rey, A. (1964). L’examen clinique en psychologie. Paris: Presses Universitaires de France.
go back to reference Richardson, J. (2013). Clinical and neuropsychological aspects of closed head injury (2nd ed.). Hove: Psychology Press.CrossRef Richardson, J. (2013). Clinical and neuropsychological aspects of closed head injury (2nd ed.). Hove: Psychology Press.CrossRef
go back to reference Schmand, B. (2001). Posttraumatische amnesie: wat is het en hoe meet je het? Neuropraxis, 2, 23–27. Schmand, B. (2001). Posttraumatische amnesie: wat is het en hoe meet je het? Neuropraxis, 2, 23–27.
go back to reference Spreen, O., & Benton, A. (1977). neurosensory center comprehensive examination for aphasia. Victoria: University of Victoria, Neuropsychology Laboratory. Spreen, O., & Benton, A. (1977). neurosensory center comprehensive examination for aphasia. Victoria: University of Victoria, Neuropsychology Laboratory.
go back to reference Stapert, S., & Spikman, J. (2012). Traumatisch hersenletsel. In R. Kessels, P. Eling, R. Ponds, J. Spikman, & M. van Zandvoort (red.), Klinische neuropsychologie. Amsterdam: Boom. Stapert, S., & Spikman, J. (2012). Traumatisch hersenletsel. In R. Kessels, P. Eling, R. Ponds, J. Spikman, & M. van Zandvoort (red.), Klinische neuropsychologie. Amsterdam: Boom.
go back to reference Stroop, J. (1935). Studies of interference in serial verbal reactions. Journal of Experimental Psychology, 18, 643–662.CrossRef Stroop, J. (1935). Studies of interference in serial verbal reactions. Journal of Experimental Psychology, 18, 643–662.CrossRef
go back to reference Stuss, D., & Knight, R. (red.). (2013). Priciples of frontal lobe function (2nd ed.). New York: Oxford University Press. Stuss, D., & Knight, R. (red.). (2013). Priciples of frontal lobe function (2nd ed.). New York: Oxford University Press.
go back to reference Teasdale, G., & Jennett, B. (1974). Assessment of coma and impaired consciousness. Lancet, 2, 81–83.CrossRefPubMed Teasdale, G., & Jennett, B. (1974). Assessment of coma and impaired consciousness. Lancet, 2, 81–83.CrossRefPubMed
go back to reference Vandermeulen, J., Derix, M., Avezaat, C., Mulder, Th., & Strien, J. van (red.). (2012). Niet-aangeboren hersenletsel bij volwassenen. Amsterdam: Reed Business Education. Vandermeulen, J., Derix, M., Avezaat, C., Mulder, Th., & Strien, J. van (red.). (2012). Niet-aangeboren hersenletsel bij volwassenen. Amsterdam: Reed Business Education.
go back to reference Vilans. (2012). Niet-aangeboren hersenletsel. Utrecht: Vilans (kenniscentrum voor de langdurige zorg). Vilans. (2012). Niet-aangeboren hersenletsel. Utrecht: Vilans (kenniscentrum voor de langdurige zorg).
go back to reference Wechsler, D. (2012). Wechsler Adult Intelligence Scale – Nederlandstalige bewerking (4th ed.). Amsterdam: Pearson Assessment and Information. Wechsler, D. (2012). Wechsler Adult Intelligence Scale – Nederlandstalige bewerking (4th ed.). Amsterdam: Pearson Assessment and Information.
go back to reference Wetzel, L., & Boll, T. (1987). Short category test, booklet format. Los Angeles: Western Psychological Services. Wetzel, L., & Boll, T. (1987). Short category test, booklet format. Los Angeles: Western Psychological Services.
go back to reference Wilson, B., Alderman, N., Burgess, P., Emslie, H., & Evans, J. (1997). Behavioural assessment of the dysexecutive syndrome (BADS). Bury St Edmunds: Thames Valley Test Company. Wilson, B., Alderman, N., Burgess, P., Emslie, H., & Evans, J. (1997). Behavioural assessment of the dysexecutive syndrome (BADS). Bury St Edmunds: Thames Valley Test Company.
go back to reference Zegerius, J. (2001). Persoonlijkheidsverandering door hersenletsel: een veelkoppig monster. Neuropraxis, 3, 8–12. Zegerius, J. (2001). Persoonlijkheidsverandering door hersenletsel: een veelkoppig monster. Neuropraxis, 3, 8–12.
Metagegevens
Titel
Contusio cerebri
Auteurs
Kurt Beeckmans
Karla Michiels
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0417-2_10