De Consumentenbond vindt dat er een onafhankelijke commissie moet worden ingesteld die een medisch inhoudelijke beoordeling kan geven bij medische missers. Daarnaast pleit de bond voor een verschuiving van de bewijslast: bij incomplete dossiers mag die niet langer bij patiënten liggen.
De Consumentenbond verzamelde in zeven weken tijd 1900 reacties in het meldpunt Medische missers. De reacties gingen veelal over de houding van de arts, de klachtafhandeling door ziekenhuizen en het geloof in eerlijke behandeling. Op basis van deze reacties vindt de bond daarom dat er een onafhankelijke commissie moet komen.
Een groot pijnpunt is volgens de Consumentenbond dat patiënten in de problemen kunnen komen vanwege de bewijslast die op hen rust. Patiëntendossiers worden niet altijd goed bijgehouden. Zo ontbreken bijvoorbeeld aantekeningen over mogelijke incidenten. Daarom moet de bewijslast bij incomplete dossiers verschuiven van patiënt naar de zorgverlener.
De Consumentenbond wil de Gedragscode Openheid Medische Aansprakelijkheid (GOMA) een wettelijke basis krijgt. Dit biedt de rechter wellicht eerder een reden om de bewijslast te verschuiven. Uit de 1900 reacties blijkt dat minder dan 1 op de 10 hulpverleners uit zichzelf toe gaf dat er een fout is gemaakt. En dat deden ze pas nadat patiënten of nabestaanden er specifiek om vroegen. Het merendeel van de hulpverleners zwijgt.
Het merendeel van de consumenten dient geen klacht in na een medische misser. Meer dan eenderde (36 procent) verwacht dat het geen zin heeft, anderen hebben er geen energie voor of weten niet hoe een klacht in te dienen. 60 procent van de mensen heeft bij de klachtafhandeling het gevoel dat ze niet serieus worden genomen en dat de klachtenbehandelaar in het ziekenhuis partijdig is.
Auteur(s): Suzanne Bremmers