Skip to main content
main-content

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2009 | Original Article | Uitgave 6/2009

Psychological Research 6/2009

Conflicts between expected and actually performed behavior lead to verbal report of incidentally acquired sequential knowledge

Tijdschrift:
Psychological Research > Uitgave 6/2009
Auteurs:
Hilde Haider, Peter A. Frensch

Abstract

According to the Unexpected-Event Hypothesis (UEH) (Frensch, Haider, Rünger, Neugebauer, Voigt & Werg, 2002), conflicts between expected and actually performed behaviors trigger attribution processes and ultimately lead to the ability to verbally report an incidentally experienced sequential regularity. In two experiments, we manipulated the likelihood that a specific conflict, a premature response, occurred in a sequential version of the Number Reduction Task (NRT). Experiment 1 demonstrated that a longer RSI leads to a larger number of premature responses and to more verbal report than a shorter RSI. However, this effect of the RSI on verbal report was removed when participants were discouraged from emitting premature responses. Experiment 2 revealed that artificially inducing premature responses leads to an increase in verbal report, but only when premature responses are introduced late in training. Overall, the findings strongly support the assumptions of the UEH.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL houdt u eenvoudig en efficiënt uw vak bij. Met een online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, tijdschriften en online nascholing. Denk hierbij aan e-learnings en web-tv's. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2009

Psychological Research 6/2009Naar de uitgave