Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander hoofdstuk

2014 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Conditioneren

Auteur: Paul Eling

Gepubliceerd in: Wat elke professional over het geheugen moet weten

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In ons geheugen is veel kennis opgeslagen, die we ook kunnen oproepen. Maar heel veel van ons gedrag wordt bepaald door wat we in de loop van ons leven leren via conditioneren. Vooral in Amerika was het zogeheten behaviorisme lange tijd populair. Hoewel het behaviorisme voor velen heeft afgedaan, blijven allerlei leertheoretische principes en modellen nog zeer waardevol voor het beschrijven en begrijpen van het aanleren en veranderen van gedrag. Niet-associatief leren, klassiek en instrumenteel conditioneren zijn belangrijke vormen van leren die hierbij worden onderscheiden. Het is gebleken dat niet alleen de prikkel, maar ook de context waarin een prikkel aangeboden wordt, van grote betekenis is voor wat er geleerd wordt.
Metagegevens
Titel
Conditioneren
Auteur
Paul Eling
Copyright
2014
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0743-2_5