Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-07-2013 | Original Article | Uitgave 4/2013

Psychological Research 4/2013

Conditional automaticity in subliminal morphosyntactic priming

Tijdschrift:
Psychological Research > Uitgave 4/2013
Auteurs:
Ulrich Ansorge, Bert Reynvoet, Jessica Hendler, Lennart Oettl, Stefan Evert

Abstract

We used a gender-classification task to test the principles of subliminal morphosyntactic priming. In Experiment 1, masked, subliminal feminine or masculine articles were used as primes. They preceded a visible target noun. Subliminal articles either had a morphosyntactically congruent or incongruent gender with the targets. In a gender-classification task of the target nouns, subliminal articles primed the responses: responses were faster in congruent than incongruent conditions (Experiment 1). In Experiment 2, we tested whether this congruence effect depended on gender relevance. In line with a relevance-dependence, the congruence effect only occurred in a gender-classification task but was absent in another categorical discrimination of the target nouns (Experiment 2). The congruence effect also depended on correct word order. It was diminished when nouns preceded articles (Experiment 3). Finally, the congruence effect was replicated with a larger set of targets but only for masculine targets (Experiment 4). Results are discussed in light of theories of subliminal priming in general and of subliminal syntactic priming in particular.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2013

Psychological Research 4/2013 Naar de uitgave