Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 2/2008

01-06-2008 | Artikelen

Complicaties bij behandeling van depressieve adolescenten met cognitieve gedragstherapie

Auteurs: Yvonne Stikkelbroek, Peter Prinzie

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 2/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het toepassen van evidence-based behandelprotocollen zoals cognitieve gedragstherapie (CGT) en interpersoonlijke therapie (IPT) staat meer en meer op de voorgrond bij de behandeling van depressieve adolescenten. Bij de uitvoering van een behandelprotocol stuit de behandelaar op vele complicaties, waaronder comorbiditeit (angstklachten, leerproblemen, gedragsproblemen en ADHD) en geringe medewerking van de adolescent. Het uitvoeren van het behandelprotocol wordt daardoor belemmerd. De therapeut ervaart een grote spanning tussen het behandelprotocol en de klinische realiteit. Hoe kan behandeling met CGT worden afgestemd op de problematiek en de mogelijkheden van de individuele adolescent?Door de invoering van diagnose-behandelcombinaties (dbc’s) komt het accent te liggen op het gebruik van specifieke behandelprotocollen en de daarin toegepaste therapeutische technieken. Zo kan de misvatting ontstaan dat de therapeutische alliantie van ondergeschikt belang is.In dit artikel wordt een aanzet gegeven om een antwoord te geven op de vraag: ‘Hoe kan de therapeut de therapeutische alliantie bevorderen en rekening houden met de behoeften van de individuele adolescent?’
Voetnoten
1
Op http://​www.​kindenadolescent​.​nl vindt u hierover meer informatie.
 
2
Op www.kindenadolescent.nl vindt u hierover meer informatie.
 
Literatuur
go back to reference American Academy of Child and Adolescent Psychiatry (1998). Practice parameters for the assessment and treatment of children and adolescents with depressive disorders. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 37, 63S-83S. American Academy of Child and Adolescent Psychiatry (1998). Practice parameters for the assessment and treatment of children and adolescents with depressive disorders. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 37, 63S-83S.
go back to reference Braet, C., Cuyper, S. de, & Backer, V. de (1997). Pak Aan: een werkboek om je sombere buien te overwinnen. Gent: eigen beheer. Braet, C., Cuyper, S. de, & Backer, V. de (1997). Pak Aan: een werkboek om je sombere buien te overwinnen. Gent: eigen beheer.
go back to reference Emmelkamp, P.M.G. (2006). Hoe evidence-based is psychotherapie bij kinderen en adolescenten? Kind en Adolescent Praktijk, 5(2), 73-75. Emmelkamp, P.M.G. (2006). Hoe evidence-based is psychotherapie bij kinderen en adolescenten? Kind en Adolescent Praktijk, 5(2), 73-75.
go back to reference Freake, H., Barley, V., & Kent, G. (2007). Adolescents’ views of helping professionals: A review of the literature. Journal of Adolescence, 30, 639-653. Freake, H., Barley, V., & Kent, G. (2007). Adolescents’ views of helping professionals: A review of the literature. Journal of Adolescence, 30, 639-653.
go back to reference Harrington, R. (1993). Depressive disorder in childhood and adolescence. New York: John Wiley & Sons ltd. Harrington, R. (1993). Depressive disorder in childhood and adolescence. New York: John Wiley & Sons ltd.
go back to reference Kennard, B.D., Ginsburg, G.S., Feeny, N.C., Sweeney, M., & Zagurski, R. (2005). Implementation challenges to TADS cognitive-behavioral therapy. Cognitive and Behavioral Practice 12, 230-239. Kennard, B.D., Ginsburg, G.S., Feeny, N.C., Sweeney, M., & Zagurski, R. (2005). Implementation challenges to TADS cognitive-behavioral therapy. Cognitive and Behavioral Practice 12, 230-239.
go back to reference Kop, P. (2007). Hart en ziel van effectieve psychotherapie. Psychopraxis, 9, 13-18. Kop, P. (2007). Hart en ziel van effectieve psychotherapie. Psychopraxis, 9, 13-18.
go back to reference Liber, J.M., Leeden, A.J.M. van der, Sauter, F., & Treffers, P.D.A. (2007). Een observatie-codeersysteem voor het beoordelen van de band tussen cliënt en therapeut bij kinderpsychotherapie. Kind en Adolescent, 28, 20-31. Liber, J.M., Leeden, A.J.M. van der, Sauter, F., & Treffers, P.D.A. (2007). Een observatie-codeersysteem voor het beoordelen van de band tussen cliënt en therapeut bij kinderpsychotherapie. Kind en Adolescent, 28, 20-31.
go back to reference McCarthy, C.A., & Weisz, J.R. (2007). Effects of psychotherapy for depression in children and adolescents: what we can (and can’t) learn from meta-analysis and component profiling. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 46, 879-886. McCarthy, C.A., & Weisz, J.R. (2007). Effects of psychotherapy for depression in children and adolescents: what we can (and can’t) learn from meta-analysis and component profiling. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 46, 879-886.
go back to reference Ryan, N.D. (2005). Treatment of depression in child and adolescents. Lancet, 366, 933-940. Ryan, N.D. (2005). Treatment of depression in child and adolescents. Lancet, 366, 933-940.
go back to reference Stikkelbroek, Y., Bouman, H., & Cuijpers, P. (2005), De Doepressiecursus. Dordrecht: eigen beheer. Stikkelbroek, Y., Bouman, H., & Cuijpers, P. (2005), De Doepressiecursus. Dordrecht: eigen beheer.
go back to reference Stikkelbroek, Y., & Bouman, H. (2006). ‘Doepressiecursus’ voor adolescenten. Kinder & Jeugdpsychotherapie, 33, 13-24. Stikkelbroek, Y., & Bouman, H. (2006). ‘Doepressiecursus’ voor adolescenten. Kinder & Jeugdpsychotherapie, 33, 13-24.
go back to reference Timbremont, B., & Braet, C. (2005). Depressie bij kinderen en adolescenten, recente inzichten. Kind en Adolescent, 26, 150-168. Timbremont, B., & Braet, C. (2005). Depressie bij kinderen en adolescenten, recente inzichten. Kind en Adolescent, 26, 150-168.
go back to reference Trimbos-instituut (2007). Landelijk basisprogramma ADHD bij kinderen en jeugdigen. Utrecht: Trimbos-instituut. Trimbos-instituut (2007). Landelijk basisprogramma ADHD bij kinderen en jeugdigen. Utrecht: Trimbos-instituut.
go back to reference Trimbos-instituut (2005). Multidisciplinaire richtlijn ADHD: richtlijn voor de diagnostiek en behandeling van ADHD bij kinderen en jeugdigen. Utrecht: Trimbos-instituut. Trimbos-instituut (2005). Multidisciplinaire richtlijn ADHD: richtlijn voor de diagnostiek en behandeling van ADHD bij kinderen en jeugdigen. Utrecht: Trimbos-instituut.
go back to reference Weisz, J.R. (2004). Psychotherapy for children and adolescents; evidence-based treatments and case examples. Cambridge: Cambridge University press. Weisz, J.R. (2004). Psychotherapy for children and adolescents; evidence-based treatments and case examples. Cambridge: Cambridge University press.
Metagegevens
Titel
Complicaties bij behandeling van depressieve adolescenten met cognitieve gedragstherapie
Auteurs
Yvonne Stikkelbroek
Peter Prinzie
Publicatiedatum
01-06-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 2/2008
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03076677

Andere artikelen Uitgave 2/2008

Kind & Adolescent Praktijk 2/2008 Naar de uitgave

Agenda

Agenda

Tussendoor

Ook dat nog

Interview met Zeynep Biringen

‘Het gaat niet om perfect ouderschap’