Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2008 | Uitgave 2/2008

Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 2/2008

Comorbidity of Pediatric Obsessive–Compulsive Disorder and Anxiety Disorders: Impact on Symptom Severity and Impairment

Tijdschrift:
Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment > Uitgave 2/2008
Auteurs:
Eric A. Storch, Michael J. Larson, Lisa J. Merlo, Mary L. Keeley, Marni L. Jacob, Gary R. Geffken, Tanya K. Murphy, Wayne K. Goodman

Abstract

This study explored the impact of comorbidity on symptom severity and treatment outcome in a sample of 75 pediatric Obsessive–Compulsive Disorder (OCD) patients. Forty received cognitive–behavioral therapy (CBT). Overall, 56% had a comorbid disorder. Results revealed that youth with comorbid disorders (anxiety or otherwise) endorsed significantly more anxiety symptoms than youth with OCD only. Youth with comorbidities instead of or in addition to anxiety exhibited more severe OCD symptoms than youth with OCD alone or an anxiety-only comorbidity. Youth in the comorbidities instead of or in addition to anxiety group had the poorest CBT response relative to the other groups. These results suggest that relative to those with OCD alone or with an anxiety disorder comorbidity, youth with comorbidities instead of or in addition to anxiety have a differing clinical presentation (e.g., more severe symptoms) and worse psychotherapy outcome.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2008

Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment 2/2008 Naar de uitgave