Skip to main content
Top

2017 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5. Communiceren

Auteurs : Marga Hop, Irene Muller-Schoof

Gepubliceerd in: Sociale vaardigheden op de OK

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Op de OK is communicatie van het grootste belang, omdat je elkaar perfect moet begrijpen. Dat vereist dat je goed leert communiceren. In dit hoofdstuk bespreken we enkele basisbegrippen van communicatie. Eerst wordt er ingegaan op waarnemen, observeren en interpreteren. Vervolgens wordt aandacht besteed aan gespreksvaardigheden, waarbij onder meer actief luisteren, vragen stellen, samenvatten en een gevoelsreactie geven aan bod komen. Het belang van non-verbale communicatie komt daarna aan de orde. Het hoofdstuk wordt afgesloten met de behandeling van communicatiestoornissen en het coachingsgesprek.
Literatuur
go back to reference Thun, F. S. von (2003). Hoe bedoelt u?. Groningen/Houten: Wolters Noordhoff. Thun, F. S. von (2003). Hoe bedoelt u?. Groningen/Houten: Wolters Noordhoff.
go back to reference Hall, E. T. (1966). The hidden dimension. New York: Anchor Books. Hall, E. T. (1966). The hidden dimension. New York: Anchor Books.
go back to reference Watzlawick, P., et al. (1974). De pragmatische aspecten van de menselijke communicatie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Watzlawick, P., et al. (1974). De pragmatische aspecten van de menselijke communicatie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Wiertzema, K. (1999). Basisprincipes doelmatig communiceren. Bussum: Coutinho. Wiertzema, K. (1999). Basisprincipes doelmatig communiceren. Bussum: Coutinho.
Metagegevens
Titel
Communiceren
Auteurs
Marga Hop
Irene Muller-Schoof
Copyright
2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1804-9_5