Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

2. Communicatie in persoonsgerichte zorg

Auteurs : Drs. M. van der Burgt, F. Verhulst

Gepubliceerd in: Doen en blijven doen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Persoonsgerichte zorg omvat onder meer het ondersteunen van eigen regie (zelfmanagement). Bij zelfmanagementondersteuning is de communicatie gericht op gedrag en gedragsverandering. Verschillende theoretische modellen geven het gedragsveranderingsproces weer, zoals het stages-of-change-model, het model van beredeneerd gedrag (ASE-model) en de stappenreeks. De zorgprofessional zet gespreksvaardigheden allereerst in om samenwerking met de patiënt te creëren. De professional verzamelt gegevens over de patiënt, zijn situatie en zijn veranderproces. Samen bepalen zij de doelen en de aanpak. Deze gezamenlijke besluitvorming is van belang om persoonsgerichte zorg te kunnen bieden. Bovendien vergroot het de kans op adequaat zelfmanagement en verbetering van de gezondheid. Gezamenlijke besluitvorming bestaat uit choice talk, option talk en decision talk. Daarnaast zet de professional andere communicatieve interventies in, waaronder motiverende gespreksvoering. De stappenreeks biedt in combinatie met persoonsgebonden factoren een methodiek voor zelfmanagementondersteuning die alle aspecten van gedrag en persoon omvat.
Metagegevens
Titel
Communicatie in persoonsgerichte zorg
Auteurs
Drs. M. van der Burgt
F. Verhulst
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2078-3_2