Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Communicatie in de huisartsenpraktijk

Auteurs : M. M. de Ridder, W. M. Raadgers

Gepubliceerd in: Handboek praktijkvoering

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Communicatie is het smeermiddel van de menselijke machinerie. We doen de hele dag niets anders en we kunnen niet zonder. Huisartsen zijn ervaren communicators – in hun eerste vak, dat van dokter. In het tweede vak, dat van maat, collega, praktijkhouder, manager lijkt het weleens alsof de kennis en vaardigheden uit het eerste vak er niet meer toe doen. In dit hoofdstuk bespreken we niets over zenders en ontvangers, lichaamstaal en ruis; dat mag als bekend worden verondersteld. Wel bieden we praktische tips en adviezen over communicatie bij het leidinggeven, het elkaar aanspreken, functionerings- en sollicitatiegesprekken en bij vergaderingen. De selectie is gebaseerd op een jarenlange ervaring als docent; het zijn de thema’s waarover deelnemende cursisten de meeste vragen stellen.
Literatuur
1.
go back to reference Marston, W. M. (2018). Emotions of Normal People. Franklin Classics Trade Press. Marston, W. M. (2018). Emotions of Normal People. Franklin Classics Trade Press.
3.
go back to reference Lencioni, P. (2009). De vijf frustraties van teamwork. Amsterdam: Business Contact. Lencioni, P. (2009). De vijf frustraties van teamwork. Amsterdam: Business Contact.
4.
go back to reference Tuckman, B. (1965). Developmental sequence in small groups. Psychological Bulletin, 63, 384–399. Tuckman, B. (1965). Developmental sequence in small groups. Psychological Bulletin, 63, 384–399.
Metagegevens
Titel
Communicatie in de huisartsenpraktijk
Auteurs
M. M. de Ridder
W. M. Raadgers
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2647-1_10