Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

10-08-2016 | Editorial | Uitgave 10/2016

Journal of Youth and Adolescence 10/2016

Commentary: Theoretical and Methodological Dimensions of Convergence and Divergence of Adolescent and Parent Reports about Youth Development and Family Structure and Function—A Relational Developmental Systems Perspective

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 10/2016
Auteurs:
Richard M. Lerner, Lily S. Konowitz

Abstract

Using ideas associated with relational developmental systems metatheory, we discuss the links among the operation triad model of adolescent report–parent report convergence, divergence, or compensation and the research reported in this special issue. These contributions highlight the important implications for adolescent adjustment of youth and parent reports about adolescent development and family structure and function. Relational developmental systems metatheory raises both theoretical and methodological issues for research framed by the operation triad model. These issues emphasize the specificity (non-ergodicity) of mutually influential relationships between a youth and his/her parent, that is, the specificity of the adolescent–parent relationship. Relational developmental systems -based ideas may enable the operation triad model to be a means through which the study of adolescent self-reports and parent reports will have a more central place in the construction of key features of the dynamics of adolescent–parent relationships.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 10/2016

Journal of Youth and Adolescence 10/2016 Naar de uitgave