Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-01-2014 | Uitgave 1/2014

Journal of Abnormal Child Psychology 1/2014

Cognitive Vulnerability to Depressive Symptoms in Children: The Protective Role of Self-efficacy Beliefs in a Multi-Wave Longitudinal Study

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 1/2014
Auteurs:
Patrizia Steca, J. R. Z. Abela, D. Monzani, A. Greco, N. A. Hazel, B. L. Hankin
Belangrijke opmerkingen
J.R.Z. Abela is deceased.

Abstract

The current multi-wave longitudinal study on childhood examined the role that social and academic self-efficacy beliefs and cognitive vulnerabilities play in predicting depressive symptoms in response to elevations in idiographic stressors. Children (N = 554; males: 51.4 %) attending second and third grade completed measures of depressive symptoms, negative cognitive styles, negative life events, and academic and social self-efficacy beliefs at four time-points over 6 months. Results showed that high levels of academic and social self-efficacy beliefs predicted lower levels of depressive symptoms, whereas negative cognitive styles about consequences predicted higher depression. Furthermore, children reporting higher social self-efficacy beliefs showed a smaller elevation in levels of depressive symptoms when reporting an increases in stress than children with lower social self-efficacy beliefs. Findings point to the role of multiple factors in predicting children’s depression in the long term and commend the promotion of self-efficacy beliefs and the modification of cognitive dysfunctional styles as relevant protective factors.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2014

Journal of Abnormal Child Psychology 1/2014 Naar de uitgave