Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-01-2014 | Uitgave 1/2014

Journal of Abnormal Child Psychology 1/2014

Cognitive Vulnerability to Depressive Symptoms in Children: The Protective Role of Self-efficacy Beliefs in a Multi-Wave Longitudinal Study

Tijdschrift:
Research on Child and Adolescent Psychopathology > Uitgave 1/2014
Auteurs:
Patrizia Steca, J. R. Z. Abela, D. Monzani, A. Greco, N. A. Hazel, B. L. Hankin
Belangrijke opmerkingen
J.R.Z. Abela is deceased.

Abstract

The current multi-wave longitudinal study on childhood examined the role that social and academic self-efficacy beliefs and cognitive vulnerabilities play in predicting depressive symptoms in response to elevations in idiographic stressors. Children (N = 554; males: 51.4 %) attending second and third grade completed measures of depressive symptoms, negative cognitive styles, negative life events, and academic and social self-efficacy beliefs at four time-points over 6 months. Results showed that high levels of academic and social self-efficacy beliefs predicted lower levels of depressive symptoms, whereas negative cognitive styles about consequences predicted higher depression. Furthermore, children reporting higher social self-efficacy beliefs showed a smaller elevation in levels of depressive symptoms when reporting an increases in stress than children with lower social self-efficacy beliefs. Findings point to the role of multiple factors in predicting children’s depression in the long term and commend the promotion of self-efficacy beliefs and the modification of cognitive dysfunctional styles as relevant protective factors.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2014

Journal of Abnormal Child Psychology 1/2014 Naar de uitgave