Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2008 | Uitgave 7/2008

Journal of Abnormal Child Psychology 7/2008

Cognitive Vulnerability–Stress Model of Depression During Adolescence: Investigating Depressive Symptom Specificity in a Multi-Wave Prospective Study

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 7/2008
Auteur:
Benjamin L. Hankin

Abstract

Depression commonly co-occurs with anxiety and externalizing problems. Etiological factors from a central cognitive theory of depression, the Hopelessness Theory (Abramson et al. Psychological Review, 96, 358–372, 1989), were examined to evaluate whether a negative inferential style about cause, consequence, and self interacted with stressors over time to predict prospective elevations in depressive symptoms specifically compared with typically co-occurring symptoms. Negative inferential style was assessed at baseline in a sample of early and middle adolescents (N = 350, sixth to tenth graders). Measures of general depressive, anhedonic depressive, anxious arousal, general internalizing, and externalizing symptoms and occurrence of stressors were assessed at four time points over a 5-month period. Results using hierarchical linear modeling show that a negative inferential style interacted with negative events to predict prospective symptoms of general and anhedonic depression specifically but not anxious arousal, general internalizing or externalizing symptoms. Negative events predicted prospective elevations of symptoms of anxious arousal, internalizing, and externalizing problems.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 7/2008

Journal of Abnormal Child Psychology 7/2008 Naar de uitgave