Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-05-2014 | Empirical Research | Uitgave 5/2014

Journal of Youth and Adolescence 5/2014

Cognitive Vulnerabilities Amplify the Effect of Early Pubertal Timing on Interpersonal Stress Generation During Adolescence

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 5/2014
Auteurs:
Jessica L. Hamilton, Jonathan P. Stange, Evan M. Kleiman, Elissa J. Hamlat, Lyn Y. Abramson, Lauren B. Alloy

Abstract

Early pubertal timing has been found to confer risk for the occurrence of interpersonal stressful events during adolescence. However, pre-existing vulnerabilities may exacerbate the effects of early pubertal timing on the occurrence of stressors. Thus, the current study prospectively examined whether cognitive vulnerabilities amplified the effects of early pubertal timing on interpersonal stress generation. In a diverse sample of 310 adolescents (M age = 12.83 years, 55 % female; 53 % African American), early pubertal timing predicted higher levels of interpersonal dependent events among adolescents with more negative cognitive style and rumination, but not among adolescents with lower levels of these cognitive vulnerabilities. These findings suggest that cognitive vulnerabilities may heighten the risk of generating interpersonal stress for adolescents who undergo early pubertal maturation, which may subsequently place adolescents at greater risk for the development of psychopathology.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2014

Journal of Youth and Adolescence 5/2014 Naar de uitgave