Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-03-2015 | Original Paper | Uitgave 3/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2015

Cognitive Set Shifting Deficits and Their Relationship to Repetitive Behaviors in Autism Spectrum Disorder

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 3/2015
Auteurs:
Haylie L. Miller, Michael E. Ragozzino, Edwin H. Cook, John A. Sweeney, Matthew W. Mosconi
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10803-014-2244-1) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

The neurocognitive impairments associated with restricted and repetitive behaviors (RRBs) in autism spectrum disorder (ASD) are not yet clear. Prior studies indicate that individuals with ASD show reduced cognitive flexibility, which could reflect difficulty shifting from a previously learned response pattern or a failure to maintain a new response set. We examined different error types on a test of set-shifting completed by 60 individuals with ASD and 55 age- and nonverbal IQ-matched controls. Individuals with ASD were able to initially shift sets, but they exhibited difficulty maintaining new response sets. Difficulty with set maintenance was related to increased severity of RRBs. General difficulty maintaining new response sets and a heightened tendency to revert to old preferences may contribute to RRBs.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Extra materiaal
Supplementary material 1 (DOC 95 kb)
10803_2014_2244_MOESM1_ESM.doc
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2015 Naar de uitgave