Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2006 | Original Article | Uitgave 5/2006

Cognitive Therapy and Research 5/2006

Cognitive Biases in Childhood Anxiety, Depression, and Aggression: Are They Pervasive or Specific?

Tijdschrift:
Cognitive Therapy and Research > Uitgave 5/2006
Auteurs:
Sophie C. Reid, Karen Salmon, Peter F. Lovibond

Abstract

This study investigated the extent to which children’s negative information processing biases are pervasive across the cognitive modalities of attention, judgment, and memory and, further, whether such biases are specifically associated with anxiety, depression, and/or aggression. 133 children between the ages of 8 and 14 years were assessed on an attention allocation task, a vignette interpretation measure, and a memory recall task. Children also completed anxiety and depression inventories, and were rated by teachers on a measure of aggression. Overall the results suggested a predominantly pervasive negative bias associated with childhood psychopathology, with some evidence of specificity. The canonical correlation analyses indicated that high levels of anxiety, depression, and aggression were associated with biases: attention to negative information, interpretation of ambiguous situations as negative, and preferential recall of negative words. Above this general bias, anxiety displayed a specific association with attention to negative information in the univariate analyses.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2006

Cognitive Therapy and Research 5/2006 Naar de uitgave