Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

10. Cognitieve-coping- en verwerkingsvaardigheden: de cognitieve driehoek

Traumagerichte module 5

Auteurs : Judith A. Cohen, Anthony P. Mannarino, Esther Deblinger

Gepubliceerd in: Behandeling van trauma bij kinderen en adolescenten

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Vaak komt in het denken van kinderen en hun verzorgers tot uiting hoe zij traumatische ervaringen zin proberen te geven. De term cognitieve coping verwijst naar een heel scala aan interventies waarmee kinderen en verzorgers worden aangemoedigd hun gedachten te onderzoeken en zo uiteindelijk cognities die onjuist zijn of geen nut hebben ter discussie te stellen en recht te zetten. Mensen kunnen zin geven aan traumatische gebeurtenissen met behulp van hun kennis en levenservaring. Maar omdat kinderen daar nog maar beperkt over beschikken, zijn zij soms sterk geneigd om er onjuiste of disfunctionele ideeën over traumatische gebeurtenissen op na te houden. Die gedachten kunnen een negatieve invloed hebben op de opvattingen en overtuigingen die ze ontwikkelen. Veel kinderen en ouders realiseren zich niet dat ze ervoor kunnen kiezen om hun eigen gedachten te veranderen en dat ze daarmee ook hun gevoelens en hun gedrag kunnen veranderen. Dit idee is de basis van de ‘cognitieve driehoek’.
Metagegevens
Titel
Cognitieve-coping- en verwerkingsvaardigheden: de cognitieve driehoek
Auteurs
Judith A. Cohen
Anthony P. Mannarino
Esther Deblinger
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2594-8_10