Skip to main content
Top

2004 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. Cognitieve aspecten van de informatieoverdracht

Auteur : Prof. dr. J. A. M. Schouten

Gepubliceerd in: Anamnese en advies

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Informatieoverdracht is geslaagd als de patiënt de verstrekte gegevens opneemt, onthoudt en begrijpt. In de manier van presenteren van de informatie door de arts kunnen tekortkomingen schuilen die de informatieoverdracht belemmeren. De gebruikelijke manier van presenteren heeft het karakter van een eenzijdige stroom van informatie naar de patiënt toe. Het informatiegevend gesprek dient echter een wederkerig karakter te hebben: de arts dient zich er voortdurend van te vergewissen óf de informatie bij de patiënt is overgekomen, welke betekenis de patiënt aan de verstrekte gegevens hecht én welke vragen de informatie bij hem oproept.
Exploratieve gespreksepisoden zijn geëigend om deze ‘feedback’ van de patiënt te verkrijgen, en diens terughoudendheid in het stellen van vragen te overwinnen.
Literatuur
go back to reference Cartwright A. Human relations and hospital care. Londen, Routledge, Kegan Paul. 1964. Cartwright A. Human relations and hospital care. Londen, Routledge, Kegan Paul. 1964.
go back to reference Ley Ph, Spelman MS. Communicating with the patient. Londen, Staples Press. 1967. Ley Ph, Spelman MS. Communicating with the patient. Londen, Staples Press. 1967.
go back to reference Ley Ph. Communicating with the patiënt. Londen, Chapman and Hall. 1988. Ley Ph. Communicating with the patiënt. Londen, Chapman and Hall. 1988.
go back to reference Ley Ph. Patients understanding and recall in clinical communication failure. In: D. Pendleton en J. Hasler (eds.), Doctor patient communication. New York, Academic Press. 1983. Ley Ph. Patients understanding and recall in clinical communication failure. In: D. Pendleton en J. Hasler (eds.), Doctor patient communication. New York, Academic Press. 1983.
go back to reference Ley Ph. Towards better doctor patient communication. In: A.E. Bennett (ed.), Communication between doctors and patients. Londen, Oxford University Press. 1976. Ley Ph. Towards better doctor patient communication. In: A.E. Bennett (ed.), Communication between doctors and patients. Londen, Oxford University Press. 1976.
go back to reference Pratt L, Seligmann A, Reader G. Physicians’ view on the level of medical information among patients. Amer J Publ Hlth 1957; 47: 1277-83.CrossRef Pratt L, Seligmann A, Reader G. Physicians’ view on the level of medical information among patients. Amer J Publ Hlth 1957; 47: 1277-83.CrossRef
go back to reference Visser APh, Pool JJ. Enkele aspecten van de psychosociale begeleiding van ziekenhuispatiënten. Tijdschr Soc Geneeskd 1976; 54: 810-19. Visser APh, Pool JJ. Enkele aspecten van de psychosociale begeleiding van ziekenhuispatiënten. Tijdschr Soc Geneeskd 1976; 54: 810-19.
go back to reference Warmenhoven NE. De Redenen van de Patiënt. Utrecht, NIVEL. 1985. Warmenhoven NE. De Redenen van de Patiënt. Utrecht, NIVEL. 1985.
Metagegevens
Titel
Cognitieve aspecten van de informatieoverdracht
Auteur
Prof. dr. J. A. M. Schouten
Copyright
2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9438-8_9