Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-12-2013 | Original Paper | Uitgave 12/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2013

Co-segregation of Social Cognition, Executive Function and Local Processing Style in Children with ASD, their Siblings and Normal Controls

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 12/2013
Auteurs:
Anoek M. Oerlemans, Katharina Droste, Daphne J. van Steijn, Leo M. J. de Sonneville, Jan K. Buitelaar, Nanda N. J. Rommelse
Belangrijke opmerkingen
Katharina Droste is no longer employed by the Department of Psychiatry, Donders Institute for Brain, Cognition and Behavior, Radboud University Nijmegen Medical Centre, Nijmegen, the Netherlands.

Abstract

Cognitive research proposes that social cognition (SC), executive functions (EF) and local processing style (weak CC) may be fruitful areas for research into the familial-genetic underpinnings of Autism Spectrum Disorders (ASD). The performance of 140 children with ASD, 172 siblings and 127 controls on tasks measuring SC (face recognition, affective prosody, and facial emotion recognition), EF (inhibition, cognitive flexibility, and verbal working memory) and local processing style was assessed. Compelling evidence was found for the interrelatedness of SC and EF, but not local processing style, within individuals and within families, suggesting that these domains tend to co-segregate in ASD. Using the underlying shared variance of these constructs in genetic research may increase the power for detecting susceptibility genes for ASD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 12/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2013 Naar de uitgave