Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk 2/2016

01-04-2016 | Op onderzoek

Co-creatief reframen en transformatief leren

Risico op identiteitsverarming voor het BMW?

Auteur: Marieke Smit

Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk | Uitgave 2/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Sociale professionals krijgen te maken met de veranderingen in het sociale domein. Dit kan ervoor zorgen dat hun beroepsidentiteit onder druk komt te staan. Is dat ook aan de hand bij het bedrijfsmaatschappelijk werk van Expertise Centrum Organisatie en Personeel (EC O&P)? In een kwalitatief ontwerponderzoek voor mijn master Social Work heb ik samen met een groot aantal collega’s gekeken of er een identiteitsverarming gaande was onder deze bmw’ers.
Literatuur
go back to reference Ewijk, H. Van (2010). Maatschappelijk werk in een sociaal gevoelige tijd. Amsterdam: Uitgeverij SWP. Ewijk, H. Van (2010). Maatschappelijk werk in een sociaal gevoelige tijd. Amsterdam: Uitgeverij SWP.
go back to reference Hassel, D., Tonkens, E., & Hoijtink, M. (2012). Vluchten in bureaucratie: bureaucratische gehechtheid onder professionals in de jeugdhulpverlening. Beleid en Maatschappij, 39, (1), pp. 5-24. Hassel, D., Tonkens, E., & Hoijtink, M. (2012). Vluchten in bureaucratie: bureaucratische gehechtheid onder professionals in de jeugdhulpverlening. Beleid en Maatschappij, 39, (1), pp. 5-24.
go back to reference Kwakman, K., & Schilder, L. (2005). Het versterken van professionele identiteit door leren in gemeenschappelijkheid. Sociale interventie, 14, (3), pp. 17-28. Kwakman, K., & Schilder, L. (2005). Het versterken van professionele identiteit door leren in gemeenschappelijkheid. Sociale interventie, 14, (3), pp. 17-28.
go back to reference Lange, R., Schuman, H., & Montesano Montessori, N. (2014). Praktijkgericht onderzoek voor reflectieve professionals. Antwerpen- Apeldoorn: Garang-Uitgevers. Lange, R., Schuman, H., & Montesano Montessori, N. (2014). Praktijkgericht onderzoek voor reflectieve professionals. Antwerpen- Apeldoorn: Garang-Uitgevers.
go back to reference NVMW (2005). Competenties Bedrijfsmaatschappelijk Werk. Utrecht: NVMW (nu: BPSW). NVMW (2005). Competenties Bedrijfsmaatschappelijk Werk. Utrecht: NVMW (nu: BPSW).
go back to reference Ruijters, M. (2015). Je binnenste buiten. Over professionele identiteit in organisaties. Deventer: Vakmedianet. Ruijters, M. (2015). Je binnenste buiten. Over professionele identiteit in organisaties. Deventer: Vakmedianet.
go back to reference Schilder, L. (2013). Leren dat maatschappelijk werkt. Het versterken van de identiteit van de maatschappelijk werker door middel van leerprocessen op en rond de werkplek. Delft: Eburon. Schilder, L. (2013). Leren dat maatschappelijk werkt. Het versterken van de identiteit van de maatschappelijk werker door middel van leerprocessen op en rond de werkplek. Delft: Eburon.
Metagegevens
Titel
Co-creatief reframen en transformatief leren
Risico op identiteitsverarming voor het BMW?
Auteur
Marieke Smit
Publicatiedatum
01-04-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Vakblad Sociaal Werk / Uitgave 2/2016
Print ISSN: 2468-7456
Elektronisch ISSN: 2468-7464
DOI
https://doi.org/10.1007/s12459-016-0033-y

Andere artikelen Uitgave 2/2016

Vakblad Sociaal Werk 2/2016 Naar de uitgave

BookReview

Boekwerk

Het veld

Het veld