Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 4/2020

19-10-2020 | Opmerkelijk

Classificeren is goed en handig, maar …

Auteurs: Dr. Erik J. Mulder, Drs. Marca Geeraets

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 4/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Als we terugkijken op 41 jaar wetenschappelijke publicaties in Kind en Adolescent, zien we dat in een deel van de artikelen de onderzochte groep werd beschreven aan de hand van de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) van de American Psychiatric Association. De DSM is een internationaal classificatiesysteem waarin is vastgelegd op grond van welke criteria een bepaald type psychische stoornis wordt geclassificeerd. De DSM komt op basis van wetenschappelijk onderzoek tot stand. Onderzoek dat ons, en dat is het prettige, steeds verfijndere kennis biedt over psychische problematiek. In de loop van de tijd werden clusters van symptomen bijgesteld of werd problematiek geherdefinieerd. …
Literatuur
go back to reference Baeyens, D. (2015). ADHD: van DSM-IV-TR naar DSM‑5. Kind en Adolescent, 36(1), 53–56.CrossRef Baeyens, D. (2015). ADHD: van DSM-IV-TR naar DSM‑5. Kind en Adolescent, 36(1), 53–56.CrossRef
go back to reference Claes, L., & Baetens, I. (2016). Niet-suïcidale zelfbeschadiging / Nonsuicidal Self-Injury (NSSI). Kind en Adolescent, 37(2), 124–129.CrossRef Claes, L., & Baetens, I. (2016). Niet-suïcidale zelfbeschadiging / Nonsuicidal Self-Injury (NSSI). Kind en Adolescent, 37(2), 124–129.CrossRef
go back to reference De Clercq, B. (2017). Beschrijving van persoonlijkheidspathologie op jonge leeftijd binnen DSM‑5. Kind en Adolescent, 38(2), 120–122.CrossRef De Clercq, B. (2017). Beschrijving van persoonlijkheidspathologie op jonge leeftijd binnen DSM‑5. Kind en Adolescent, 38(2), 120–122.CrossRef
go back to reference Elgersma, H. J., & Jonker, N. C. (2020). Voedings-en eetstoornissen en obesitas bij kinderen en jongeren. Kind en Adolescent, 41(3), 337–341.CrossRef Elgersma, H. J., & Jonker, N. C. (2020). Voedings-en eetstoornissen en obesitas bij kinderen en jongeren. Kind en Adolescent, 41(3), 337–341.CrossRef
go back to reference De Haan, E. (2020). De dwangstoornis en de DSM‑5. Kind en Adolescent, 41(2), 258–261.CrossRef De Haan, E. (2020). De dwangstoornis en de DSM‑5. Kind en Adolescent, 41(2), 258–261.CrossRef
go back to reference Knipschild, R., & Lindauer, R. (2020). De posttraumatische-stressstoornis bij kinderen en jongeren in de DSM‑5. Kind en Adolescent, 41(2), 249–253.CrossRef Knipschild, R., & Lindauer, R. (2020). De posttraumatische-stressstoornis bij kinderen en jongeren in de DSM‑5. Kind en Adolescent, 41(2), 249–253.CrossRef
go back to reference Maljaars, J. (2013). Autismespectrumstoornissen: van DSM-IV-TR naar DSM‑5. Kind en Adolescent, 34(4), 221–224.CrossRef Maljaars, J. (2013). Autismespectrumstoornissen: van DSM-IV-TR naar DSM‑5. Kind en Adolescent, 34(4), 221–224.CrossRef
go back to reference Matthys, W. (2018). De oppositionele-opstandige stoornis in DSM‑5 en de introductie van de disruptieve stemmingsdisregulatiestoornis. Kind en Adolescent, 39(3), 236–240.CrossRef Matthys, W. (2018). De oppositionele-opstandige stoornis in DSM‑5 en de introductie van de disruptieve stemmingsdisregulatiestoornis. Kind en Adolescent, 39(3), 236–240.CrossRef
go back to reference Roording-Ragetlie, S., Groen, W., & De Bildt, A. (2020). Rosa en de verandering in denken over een verstandelijke beperking. Kind en Adolescent, 41(2), 254–257.CrossRef Roording-Ragetlie, S., Groen, W., & De Bildt, A. (2020). Rosa en de verandering in denken over een verstandelijke beperking. Kind en Adolescent, 41(2), 254–257.CrossRef
go back to reference Van der Sluis, C., & Möller, E. (2016). Separatieangst: in de DSM‑5 meer dan alleen een stoornis in de kindertijd. Kind en Adolescent, 37(3), 185–188.CrossRef Van der Sluis, C., & Möller, E. (2016). Separatieangst: in de DSM‑5 meer dan alleen een stoornis in de kindertijd. Kind en Adolescent, 37(3), 185–188.CrossRef
go back to reference Vervoort, E. A. M. (2016). Gehechtheidsstoornissen: voor en na DSM‑5. Kind en Adolescent, 37(2), 120–123.CrossRef Vervoort, E. A. M. (2016). Gehechtheidsstoornissen: voor en na DSM‑5. Kind en Adolescent, 37(2), 120–123.CrossRef
go back to reference Visser, J. (2018). DC:0–5, diagnostisch classificatiesysteem voor 0–5 jarigen. Een nieuw model voor de hele psychiatrie? Kind en Adolescent, 39(4), 324–327.CrossRef Visser, J. (2018). DC:0–5, diagnostisch classificatiesysteem voor 0–5 jarigen. Een nieuw model voor de hele psychiatrie? Kind en Adolescent, 39(4), 324–327.CrossRef
Metagegevens
Titel
Classificeren is goed en handig, maar …
Auteurs
Dr. Erik J. Mulder
Drs. Marca Geeraets
Publicatiedatum
19-10-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 4/2020
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/s12453-020-00254-4

Andere artikelen Uitgave 4/2020

Kind en adolescent 4/2020 Naar de uitgave

Opmerkelijk

Vaders vandaag

Redactioneel

Afscheid