Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

23-02-2016 | Original Article | Uitgave 4/2016

Cognitive Therapy and Research 4/2016

Children’s Negative Cognitive Error Questionnaire—Revised: The Factor Structure and Associations with Anxiety and Depressive Symptoms Across Age, Gender, and Clinical/Community Samples

Tijdschrift:
Cognitive Therapy and Research > Uitgave 4/2016
Auteurs:
Dejan Stevanovic, Bojan Lalic, Jelena Batinic, Rade Damjanovic, Vladimir Jovic, Slavica Brkic-Cvetkovic, Jasna Jancic

Abstract

This study evaluated the factor structure of the Children’s Negative Cognitive Error Questionnaire—Revised (CNCEQ-R) and its relationship with anxiety and depressive symptoms. The study included a community sample of 257 children and adolescents and a clinical sample of 201 referred youths, aged 9–18 years. Participants completed the CNCEQ-R and the revised child anxiety and depression scale (RCADS). For the original five-factor model, confirmatory factor analysis indicated an overall good fit to the data for the entire sample. The model was found fully invariant between boys and girls, children and adolescents, and clinically-referred and non-referred youths. The cognitive error of “overgeneralizing” accounted for most of the variance in depressive symptoms (15 %), while “mind reading” accounted for most of the variance in anxiety symptoms (20 %). The CNCEQ-R total score was significantly higher in youth with depression only than in youth with other disorders.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2016

Cognitive Therapy and Research 4/2016 Naar de uitgave