Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2012 | Original Article | Uitgave 1/2012

Child Psychiatry & Human Development 1/2012

Children’s Depression Screener (ChilD-S): Development and Validation of a Depression Screening Instrument for Children in Pediatric Care

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 1/2012
Auteurs:
Barbara Frühe, Antje-Kathrin Allgaier, Kathrin Pietsch, Martina Baethmann, Jochen Peters, Stephan Kellnar, Axel Heep, Stefan Burdach, Dietrich von Schweinitz, Gerd Schulte-Körne
Belangrijke opmerkingen
Barbara Frühe and Antje-Kathrin Allgaier contributed equally to this paper.

Abstract

The aim of the present study was to develop and validate the Children’s Depression Screener (ChilD-S) for use in pediatric care. In two pediatric samples, children aged 9–12 (NI = 200; NII = 246) completed an explorative item pool (subsample I) and a revised item pool (subsample II). Diagnostic accuracy of each of the 22 items from the revised pool was evaluated in order to select the best items for the brief instrument ChilD-S. Areas under the curve (AUCs) of the revised item pool and the ChilD-S were compared. A diagnostic interview, the Kinder-DIPS, served as gold standard. For the purpose of screening for depressive disorders in children, the eight-item ChilD-S (AUC = 0.97) performed just as well as the revised 22-item pool (AUC = 0.94). For the ChilD-S the optimal cut-off point of ≥11 yielded a sensitivity of 0.91 and a specificity of 0.89. The ChilD-S shows high potential for depression screening of children in pediatric care.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2012

Child Psychiatry & Human Development 1/2012 Naar de uitgave