Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

19-07-2017 | Uitgave 4/2018

Journal of Abnormal Child Psychology 4/2018

Callous-Unemotional Traits are Uniquely Associated with Poorer Peer Functioning in School-Aged Children

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 4/2018
Auteurs:
Sarah M. Haas, Stephen P. Becker, Jeffery N. Epstein, Paul J. Frick

Abstract

This study examines externalizing symptoms (attention-deficit/hyperactivity disorder [ADHD], conduct problems, and callous-unemotional [CU] traits) in relation to domains of peer functioning (social competence, loneliness, and close friendship quality), with a specific focus on the role of CU traits. One hundred twenty-four elementary students (grades 3–6; 45% boys) completed multiple measures of peer functioning, and teachers completed measures of externalizing symptoms and social competence. After controlling for demographic variables and other externalizing symptoms, CU traits were significantly associated with poorer peer functioning across all variables except for demands of exclusivity in close friendships. ADHD symptoms were also uniquely associated with poorer social functioning across a number of variables. In contrast, conduct problems were at times associated with better social functioning after controlling for the effects of other externalizing problems. These findings bolster the importance of developing and evaluating social skills interventions for children displaying elevated CU traits.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2018

Journal of Abnormal Child Psychology 4/2018 Naar de uitgave