Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

10-05-2016 | Original Article | Uitgave 1/2017

Child Psychiatry & Human Development 1/2017

Callous-Unemotional Traits Among Adolescents with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): Associations with Parenting

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 1/2017
Auteurs:
Paulo A. Graziano, Gregory Fabiano, Michael T. Willoughby, Daniel Waschbusch, Karen Morris, Nicole Schatz, Rebecca Vujnovic

Abstract

This study examined the extent to which positive and negative parenting relates to conduct problems (CP) and callous-unemotional (CU) traits among 172 adolescents (72 % males; Mage = 16.91 years, SD = .67) with attention-deficit/hyperactivity disorder and whether CU traits moderate the link between parenting and CP. Mothers reported on their adolescents’ CP, CU traits, and their own parenting practices. Maternal behaviors were observed during a problem-solving communication task. Parents who engaged in more positive parenting (self-reported and observed) reported their adolescents as having lower levels of CU traits. No effect was found for negative parenting. Moderation analyses indicated that lower levels of positive maternal behavior was only associated with higher CP in the presence of higher levels of CU traits. Negative parenting was positively related to CP regardless of CU traits. Positive parenting, irrespective of measurement approach, uniquely relates to adolescents’ CU traits while both positive and negative parenting relate to CP.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2017

Child Psychiatry & Human Development 1/2017 Naar de uitgave