Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

15-07-2015 | S.I. : Discourse and conversation analytic approaches to the study of ASD | Uitgave 2/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 2/2016

By the Book: An Analysis of Adolescents with Autism Spectrum Condition Co-constructing Fictional Narratives with Peers

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 2/2016
Auteurs:
Kristen Bottema-Beutel, Rachael White

Abstract

In this discourse analytic study, we examine interactions between adolescents with autism spectrum condition (ASC) and their typically developing (TD) peers during the construction of fictional narratives within a group intervention context. We found participants with ASC contributed fewer narrative-related turns at talk than TD participants. The groups organized the activity as a means to subvert moral and social norms, and youth with ASC participated in negotiating new norms with varying degrees of success. Further, participants with ASC often prioritized making explicit links between narrative events over creative interpretations of narrative, which illustrated differing orientations to the narrative project. Our findings add an interactional dimension to existing research focusing on the psychological aspects of narrative production in individuals with ASC.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2016

Journal of Autism and Developmental Disorders 2/2016 Naar de uitgave