Samenvatting
Iedereen, leek of professional, zal graag zijn diensten aanbieden als hij wordt geconfronteerd met een acute situatie. Zowel voor professionals als leken binnen de burgerhulpverlening die eerste hulp willen bieden, bestaan echter regels waaraan men zich heeft te houden. Juridische aspecten zijn er hier één van. Daarnaast moet de hulpverlener beseffen dat hij wordt geconfronteerd met tal van zaken die zich niet aan regels houden: de omgevingsfactoren. Zo wordt de werkwijze binnen acute situaties voortdurend beïnvloed door aspecten die losgekoppeld zijn van de patiënt. Al deze aspecten zijn echter van invloed op de toestand van de patiënt en de effectiviteit van de hulpverlening. En dit heeft weer effecten op de goedbedoelende hulpverlener, wiens mentale weerbaarheid niet zelden op de proef wordt gesteld. Daarom: (1) Zorg dat je op de hoogte bent van de prehospitale zorgketen. Dit geldt voor de mogelijkheden, de werkwijze en de personen die je daar treft. (2) In het ziekenhuis is de structuur vaak snel duidelijk onder spoedeisende omstandigheden. Juist dan komen de aspecten van samenwerking aan bod (o.a. CRM). Samenwerking zal de hulpverlening efficiënter en vooral voor de patiënt effectiever maken.