Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-02-2013 | Original Paper | Uitgave 2/2013

Journal of Child and Family Studies 2/2013

Buffering Effect of Parental Monitoring Knowledge and Parent-Adolescent Relationships on Consequences of Adolescent Substance Use

Tijdschrift:
Journal of Child and Family Studies > Uitgave 2/2013
Auteurs:
Steven A. Branstetter, Wyndol Furman

Abstract

When adolescents begin using substances, negative consequences are not always directly proportional to the amount used; heavy users may have few consequences whereas light users may have numerous consequences. This study examined how parental monitoring knowledge and parent–child relationship quality may serve as buffers against negative consequences when adolescents use substances. Self-report questionnaires were administered to a community sample of 200 healthy adolescents and their parents at two time points, one year apart. Results suggest that both parental monitoring knowledge and parent–child relationship quality serve as buffers against negative consequences of substance use—but only when adolescents report high levels of monitoring knowledge or strong parent–child relationship quality. Results suggests adolescent perceived parental monitoring knowledge and parent–child relationship quality each act independently to buffer adolescents against negative consequences of substance use over a 1-year period.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 2/2013

Journal of Child and Family Studies 2/2013 Naar de uitgave