Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-11-2009 | Brief Report | Uitgave 11/2009 Open Access

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2009

Brief Report: Using Individualized Orienting Cues to Facilitate First-Word Acquisition in Non-Responders with Autism

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 11/2009
Auteurs:
Robert L. Koegel, Larisa Shirotova, Lynn K. Koegel

Abstract

Though considerable progress has been made in developing techniques for improving the acquisition of expressive verbal communication in children with autism, research has documented that 10–25% still fail to develop speech. One possible technique that could be significant in facilitating responding for this nonverbal subgroup of children is the use of orienting cues. Using a multiple baseline design, this study examined whether individualized orienting cues could be identified, and whether their presentation would result in verbal expressive words. The results suggest that using individualized orienting cues can increase correct responding to verbal models as well as subsequent word use. Theoretical and applied implications of orienting cues as they relate to individualized programming for children with autism are discussed.

Onze productaanbevelingen

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 11/2009

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2009 Naar de uitgave