Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-07-2015 | Brief Report | Uitgave 7/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 7/2015

Brief Report: Theory of Mind, Relational Reasoning, and Social Responsiveness in Children With and Without Autism: Demonstration of Feasibility for a Larger-Scale Study

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 7/2015
Auteurs:
John R. Pruett Jr., Sridhar Kandala, Steven E. Petersen, Daniel J. Povinelli

Abstract

Understanding the underpinnings of social responsiveness and theory of mind (ToM) will enhance our knowledge of autism spectrum disorder (ASD). We hypothesize that higher-order relational reasoning (higher-order RR: reasoning necessitating integration of relationships among multiple variables) is necessary but not sufficient for ToM, and that social responsiveness varies independently of higher-order RR. A pilot experiment tested these hypotheses in n = 17 children, 3–14, with and without ASD. No child failing 2nd-order RR passed a false belief ToM test. Contrary to prediction, Social Responsiveness Scale scores did correlate with 2nd-order RR performance, likely due to sample characteristics. It is feasible to translate this comparative cognition-inspired line of inquiry for full-scale studies of ToM, higher-order RR, and social responsiveness in ASD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 7/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 7/2015 Naar de uitgave