Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

03-10-2019 | Brief Report | Uitgave 1/2020

Journal of Autism and Developmental Disorders 1/2020

Brief Report: Speech-in-Noise Recognition and the Relation to Vocal Pitch Perception in Adults with Autism Spectrum Disorder and Typical Development

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 1/2020
Auteurs:
Stefanie Schelinski, Katharina von Kriegstein
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s10803-019-04244-1) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

We tested the ability to recognise speech-in-noise and its relation to the ability to discriminate vocal pitch in adults with high-functioning autism spectrum disorder (ASD) and typically developed adults (matched pairwise on age, sex, and IQ). Typically developed individuals understood speech in higher noise levels as compared to the ASD group. Within the control group but not within the ASD group, better speech-in-noise recognition abilities were significantly correlated with better vocal pitch discrimination abilities. Our results show that speech-in-noise recognition is restricted in people with ASD. We speculate that perceptual impairments such as difficulties in vocal pitch perception might be relevant in explaining these difficulties in ASD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2020

Journal of Autism and Developmental Disorders 1/2020 Naar de uitgave