Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-12-2005 | Uitgave 6/2005

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2005

Brief Report: Relations between Prosodic Performance and Communication and Socialization Ratings in High Functioning Speakers with Autism Spectrum Disorders

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 6/2005
Auteurs:
Rhea Paul, Lawrence D. Shriberg, Jane McSweeny, Domenic Cicchetti, Ami Klin, Fred Volkmar
Shriberg et al. [Shriberg, L. et al. (2001). Journal of Speech, Language and Hearing Research, 44, 1097–1115] described prosody–voice features of 30 high functioning speakers with autistic spectrum disorder (ASD) compared to age-matched control speakers. The present study reports additional information on the speakers with ASD, including associations among prosody–voice variables and ratings of communication social abilities. Results suggest that the inappropriate sentential stress and hypernasality previously identified in some of these speakers is related to communication/sociability ratings. These findings and associated trends are interpreted to indicate important links between prosodic performance and social and communicative competence. They suggest the need for careful assessment of inappropriate prosody and voice features in speakers with ASD, and for effective intervention programs aimed at reducing the stigmatization of individuals with these conditions.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2005

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2005 Naar de uitgave