Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-07-2014 | Brief Report | Uitgave 7/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 7/2014

Brief Report: Impression Formation in High-Functioning Autism: Role of Nonverbal Behavior and Stereotype Activating Information

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 7/2014
Auteurs:
Caroline Schwartz, Thomas Dratsch, Kai Vogeley, Gary Bente

Abstract

Little is known about whether stereotypes influence social judgments of autistic individuals, in particular when they compete with tacit face-to-face cues. We compared impression formation of 17 subjects with high-functioning autism (HFA) and 17 age-, gender- and IQ-matched controls. Information about the profession of a job applicant served as stereotype activating information. The target person’s nonverbal behavior was presented as a computer animation showing two virtual characters in interaction. Contrary to our hypothesis, HFA participants were as sensitive to nonverbal cues as controls. Moreover, HFA showed a tendency to evaluate persons more positively. This might indicate a routine HFA apply in impression formation in order to compensate for their deficit in intuitive understanding of nonverbal communication cues.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 7/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 7/2014 Naar de uitgave