Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-03-2011 | Brief Report | Uitgave 3/2011

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2011

Brief Report: How Adolescents with ASD Process Social Information in Complex Scenes. Combining Evidence from Eye Movements and Verbal Descriptions

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 3/2011
Auteurs:
Megan Freeth, Danielle Ropar, Peter Mitchell, Peter Chapman, Sarah Loher

Abstract

We investigated attention, encoding and processing of social aspects of complex photographic scenes. Twenty-four high-functioning adolescents (aged 11–16) with ASD and 24 typically developing matched control participants viewed and then described a series of scenes, each containing a person. Analyses of eye movements and verbal descriptions provided converging evidence that both groups displayed general interest in the person in each scene but the salience of the person was reduced for the ASD participants. Nevertheless, the verbal descriptions revealed that participants with ASD frequently processed the observed person’s emotion or mental state without prompting. They also often mentioned eye-gaze direction, and there was evidence from eye movements and verbal descriptions that gaze was followed accurately. The combination of evidence from eye movements and verbal descriptions provides a rich insight into the way stimuli are processed overall. The merits of using these methods within the same paradigm are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2011

Journal of Autism and Developmental Disorders 3/2011 Naar de uitgave