Skip to main content
main-content

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

04-03-2017 | Brief Report | Uitgave 6/2017

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2017

Brief Report: Examining Executive and Social Functioning in Elementary-Aged Children with Autism

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 6/2017
Auteurs:
Laura MacMullen Freeman, Jill Locke, Erin Rotheram-Fuller, David Mandell

Abstract

There is a paucity of literature examining the relationship between executive and social functioning in children with autism spectrum disorder (ASD). Twenty-three school-aged children with ASD participated. Executive functioning was measured using the Developmental Neuropsychological Assessment, Second Edition and Differential Ability Scales, Second Edition, and the teacher-rated Behavior Rating of Inventory of Executive Function. Independent assessors observed children’s social functioning on the playground while children with ASD and their peers completed a survey to measure peer friendships and rejections. Overall, poorer executive functioning was associated with increased playground isolation and less engagement with peers. This suggests that metacognitive skills such as initiation, working memory, and planning and organization are associated with children’s social functioning.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2017

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2017Naar de uitgave