Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-05-2013 | Brief Report | Uitgave 5/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2013

Brief Report: Comparability of DSM-IV and DSM-5 ASD Research Samples

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 5/2013
Auteurs:
C. A. Mazefsky, J. C. McPartland, H. Z. Gastgeb, N. J. Minshew

Abstract

Diagnostic and Statistical Manual (DSM-5) criteria for ASD have been criticized for being too restrictive, especially for more cognitively-able individuals. It is unclear, however, if high-functioning individuals deemed eligible for research via standardized diagnostic assessments would meet DSM-5 criteria. This study investigated the impact of DSM-5 on the diagnostic status of 498 high-functioning participants with ASD research diagnoses. The percent of participants satisfying all DSM-5-requirements varied significantly with reliance on data from the Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS; 33 %) versus Autism Diagnostic Interview-Revised (ADI-R; 83 %), highlighting the impact of diagnostic methodology on ability to document DSM-5 symptoms. Utilizing combined ADOS/ADI-R data, 93 % of participants met DSM-5 criteria, which suggests likely continuity between DSM-IV and DSM-5 research samples characterized with these instruments in combination.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2013 Naar de uitgave