Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2013 | Brief Report | Uitgave 6/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2013

Brief Report: CANTAB Performance and Brain Structure in Pediatric Patients with Asperger Syndrome

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 6/2013
Auteurs:
Liane Kaufmann, Sibylle Zotter, Silvia Pixner, Marc Starke, Edda Haberlandt, Maria Steinmayr-Gensluckner, Karl Egger, Michael Schocke, Elisabeth M. Weiss, Josef Marksteiner

Abstract

By merging neuropsychological (CANTAB/Cambridge Neuropsychological Test Automated Battery) and structural brain imaging data (voxel-based-morphometry) the present study sought to identify the neurocognitive correlates of executive functions in individuals with Asperger syndrome (AS) compared to healthy controls. Results disclosed subtle group differences regarding response speed on only one CANTAB subtest that is thought to tap fronto-executive network functions (SWM/spatial working memory). Across all participants, SWM performance was significantly associated with two brain regions (precentral gyrus white matter, precuneus grey matter), thus suggesting a close link between fronto-executive functions (SWM) and circumscribed fronto-parietal brain structures. Finally, symptom severity (ADOS total score) was best predicted by response speed on a set-shifting task (IES) thought to tap fronto-striatal functions (corrected R2 56 %).

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2013

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2013 Naar de uitgave