Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-10-2014 | Brief Report | Uitgave 10/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 10/2014

Brief Report: Are Autistic-Behaviors in Children Related to Prenatal Vitamin Use and Maternal Whole Blood Folate Concentrations?

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 10/2014
Auteurs:
Joseph M. Braun, Tanya Froehlich, Amy Kalkbrenner, Christine M. Pfeiffer, Zia Fazili, Kimberly Yolton, Bruce P. Lanphear
Belangrijke opmerkingen
Disclaimer: The findings and conclusions in this report are those of the authors and do not necessarily represent the official position of the Centers for Disease Control and Prevention.

Abstract

Prenatal multivitamin/folic acid supplement use may reduce the risk of autism spectrum disorders. We investigated whether 2nd trimester prenatal vitamin use and maternal whole blood folate (WBF) concentrations were associated with Social Responsiveness Scale (SRS) scores at 4–5 years of age in a prospective cohort of 209 mother–child pairs. After confounder adjustment, children born to women taking prenatal vitamins weekly/daily (n = 179) had lower odds of clinically elevated SRS scores (odds ratio 0.26; 95 % confidence interval 0.08, 0.89) than those who rarely/never took them (n = 30). WBF concentrations were not associated with SRS scores. The lack of association between WBF and autistic-behaviors may be due to the timing of biomarker measures relative to critical periods of brain development, confounding, or other modifying factors.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 10/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 10/2014 Naar de uitgave