Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

23-02-2017 | Brief Report | Uitgave 5/2017

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2017

Brief Report: An Exploratory Study of the Diagnostic Reliability for Autism Spectrum Disorder

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 5/2017
Auteurs:
Lauren J. Taylor, Valsamma Eapen, Murray Maybery, Sue Midford, Jessica Paynter, Lyndsay Quarmby, Timothy Smith, Katrina Williams, Andrew J. O. Whitehouse

Abstract

Previous research shows inconsistency in clinician-assigned diagnoses of Autism Spectrum Disorder (ASD). We conducted an exploratory study that examined the concordance of diagnoses between a multidisciplinary assessment team and a range of independent clinicians throughout Australia. Nine video-taped Autism Diagnostic Observation Schedule (ADOS) assessments were collected from two Australian sites. Twenty-seven Australian health professionals each observed two video-recordings and rated the degree to which the individual met the DSM-5 criteria for ASD. There was 100% agreement on the diagnostic classification for only 3 of the 9 video clips (33%), with the remaining 6 clips (66%) reaching poor reliability. In addition, only 24% of the participating clinicians achieved ‘good’ or ‘excellent’ levels of agreement (Cohen’s kappa > 0.6) with the original ASD assessment. These findings have implications for clinical guidelines for ASD assessments.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 5/2017

Journal of Autism and Developmental Disorders 5/2017 Naar de uitgave